JAVNI POZIV
ZA UČEŠĆE U PROGRAMU PODRŠKE PRIVREDNIM DRUŠTVIMA ZA
USVAJANjE PRINCIPA POSLOVANjA U MEĐUNARODNIM LANCIMA VREDNOSTI U 2024. GODINI
RAZVOJNA AGENCIJA SRBIJE sprovođenjem ovog programa teži da podrži stvaranje okvira za uspostavljanje komercijalnih odnosa između multinacionalnih kompanija i domaćih privrednih subjekata. Cilj programa je unapređenje integracije stranih ulagača u lokalni ekonomski sistem, kao i podsticanje domaćih kompanija da usvoje principe poslovanja međunarodnih lanaca vrednosti.
TRAJANJE JAVNOG POZIVA – ROK ZA PODNOŠENJE PRIJAVA
Javni poziv je objavljen 13. decembra 2024. godine, i trajaće do utroška sredstava, odnosno do 28. februara 2024. godine, u zavisnosti od toga koja od navedenih okolnosti nastupi ranije.
RASPOLOŽIVA SREDSTVA
Za realizaciju ovog programa opredeljen je budžet u iznosu od 45.000.000,00 RSD.
Bespovratna sredstva se mogu dodeliti za finansiranje opravdanih troškova vezanih za realizaciju najmanje dve projektne aktivnosti, od kojih jedna mora biti „Sprovođenje evaluacije poslovnih performansi koja prethodi ulistavanju na referentne interaktivne platforme.
Raspoloživa sredstva se ugovorom odobravaju Korisnicima, dodelom državne pomoći u ukupnom iznosu koji ne može biti veći od 7.000.000,00 RSD.
USLOVI ZA UČEŠĆE
Pravo na učešće i korišćenje bespovratnih sredstava imaju privredni subjekti koja ispunjavaju sledeće uslove:
Opšti uslovi:
- da je u trenutku podnošenja prijave mikro, malo i srednje privredno društvo ili preduzetnik upisan u odgovarajući registar privrednih društava ili preduzetnika, kao i da je registrovan u APR najkasnije do 1. januara 2021. godine;
- da je u većinskom vlasništvu domaćeg pravnog ili fizičkog lica ili može biti i stranog pravnog lica ukoliko je stvarni vlasnik domaće fizičko lice, u smislu Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma;
- da nije u teškoćama u skladu sa pravilima za dodelu državne pomoći;
- da je učešće kapitala u javnoj svojini Podnosioca prijave ispod propisanog praga značajnog učešća u smislu zakona kojim se uređuju privredna društva;
- da je izmirio dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa;
- da ostvari više od 150 bodova prilikom procene poslovnih performansi;
- da nije ostvario prava na isplatu bespovratnih sredstava po osnovu Programa podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija;
- da ne ispunjava uslove za sticanje statusa MNK ili nije povezan sa grupom koja ispunjava uslove za sticanje statusa MNK, u smislu zakona kojim se uređuju privredna društva;
- da nije povezan sa kupcem ili potencijalnim kupcem;
Tehnički kapacitet:
1. da Podnosilac prijave poseduje sertifikat o implementiranom sistemu kvaliteta ISO 9001.
Napomena: Ukoliko Podnosilac prijave ne poseduje važeći sertifikat o implementiranom sistemu kvaliteta ISO 9001, ima mogućnost da mu se odobri učešće u Programu, tako što će se pored ostalih projektnih aktivnosti prijaviti i za odobravanje bespovratnih sredstava za sprovođenje projektnih aktivnosti radi implementacije i sertifikacije sistema kvaliteta ISO 9001.
Poslovni kapaciteti:
- da Podnosilac prijave posluje u podržanim delatnostima:
- proizvodnja električne opreme;
- proizvodnja metalnih proizvoda;
- proizvodnja računara, elektronskih i optičkih proizvoda;
- proizvodnja nepomenutih mašina i nepomenute opreme;
- proizvodnja motornih vozila, prikolica i poluprikolica;
- proizvodnja ostalih saobraćajnih sredstava;
- proizvodnja proizvoda od gume i plastika;
- ostalo štampanje, pod kojim se podrazumeva samo štampanje etiketa, „pametnih" kartica i nalepnica.
- proizvodnja ambalaže od papira i kartona
- da se Podnosilac prijave u okviru pretežne delatnosti bavi proizvodnjom direktnih ili indirektnih materijala, komponenata, sistema i podsistema koji pripadaju podržanim delatnostima.
Kadrovski kapaciteti:
- da Podnosilac prijave ima minimum 5 zaposlenih lica u radnom odnosu, na dan objavljivanja Javnog poziva, prema evidenciji CROSO.
Finansijski kapaciteti:
- da je Podnosilac prijave u toku 2023. poslovne godine ostvario prihod od prodaje proizvoda u iznosu ne manjem od 20.000.000,00 dinara – pozicija Bilansa uspeha AOP 1005 Prihod od prodaje proizvoda i usluga;
- da je udeo prihoda Podnosioca prijave od prodaje proizvoda u Poslovnom prihodu od prodaje (a koji se za svrhu ovog Programa posmatra kao zbir pozicija AOP 1002 - Prihod od prodaje robe i AOP 1005 Prihod od prodaje proizvoda i usluga) bude veći ili jednak 50% u 2023. godini;
- da vrednost osnovnih sredstava, dobijena kao razlika pozicija AOP 0009 (Nekretnine, postrojenja i oprema) i AOP 0012 (Investiciona nekretnina) pojedinačnog, odnosno konsolidovanog bilansa stanja na dan 31.12.2023. poslovnoj godini Podnosioca prijave, nije manja od 20.000.000,00 dinara;
- da protiv Podnosioca prijave nije pokrenut prethodni stečajni postupak, nije otvoren stečajni postupak, nije pokrenut postupak reorganizacije ili nije pokrenut postupak likvidacije.
NAMENA I VISINA BESPOVRATNIH SREDSTAVA
Podržane mere intervencije
Ovim Programom podržava se finansiranje opravdanih troškova nastalih u sprovođenju aktivnosti koje su podržane u okviru mera intervencija Podrška za unapređenje konkurentnosti i digitalizacije i Konsultantska podrška za unapređenje poslovnih performansi.
Pod podrškom za unapređenje konkurentnosti i digitalizacije podrazumeva se sprovođenje sledećih projektnih aktivnosti:
- Sertifikacija sistema kvaliteta prema zahtevima industrijskih standarda specifičnih za Podržane delatnosti (kao što su IATF16949/IRIS/CE-3A/CEN, VDA 6.3 i drugi pojedinačni specifični standardi u grupi CEN standarda), kao i sertifikacija sistema menadžmenta sistema kvaliteta (ISO 14001, ISO 50001, ISO 18001, ISO 45001, ISO 27001 i sl.).
Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 50% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, u iznosu koji ne može biti veći od 2.000.000,00 RSD.
- Uvođenje softverskih rešenja u cilju optimizacije i digitalizacije postojećih proizvodnih procesa, odnosno kupovina softvera i implementacija.
Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 70% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, u iznosu koji ne može biti veći od 5.000.000,00 RSD.
- Izrada web stranice i optimizacija u internet pretraživačima
Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 70% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, u iznosu koji ne može biti veći od 300.000,00 RSD.
- Troškovi ulistavanja na referentne interaktivne platforme (registracija i evaluacija) koje su namenjene povezivanju dobavljača iz podržanih delatnosti
Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 100% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, u iznosu koji ne može biti veći od 400.000,00 RSD.
Da biste ostvarili pravo na bespovratna sredstva, Podnosilac prijave mora da prijavi aktivnost koja podrazumeva ulistavanje na referentne interaktivne platforme koje nude usluge evaluacije. Takođe, Podnosilac je dužan da učestvuje u samom procesu evaluacije. Važno je napomenuti da rezultat te evaluacije neće uticati na pravo na dodelu bespovratnih sredstava
Pod podrškom za unapređenje poslovnih performansi podrazumeva se sprovođenje sledećih projektnih aktivnosti:
- Konsultantska podrška za optimizaciju proizvodnih i poslovnih procesa koji su potrebni za ispunjenje zahteva MNK, a u skladu sa očekivanim standardima upravljanja proizvodnim procesima u podržanim delatnostima, posebno optimizacija postojećih proizvodnih linija, uspostavljanje serijske proizvodnje i primena kontrole kvaliteta.
- Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD.
- Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.300.000,00 RSD.
- Konsultantska podrška za uvođenje ili unapređenje korporativnog upravljanja, a koja uključuje ali ne ograničava se na: korporativno upravljanje, strateško i operativno planiranje, postavljanje ključnih pokazatelja učinka, upoznavanje sa principima poslovanja u međunarodnim lancima vrednosti u cilju povećanja obima plasmana proizvoda i pronalaženje novih klijenata.
- Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD.
- Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.300.000,00 RSD.
- Konsultantska podrška za unapređenje i optimizaciju procesa upravljanja kadrovima kroz definisanje organizacionog profila privrednih društava i korporativne kulture i korišćenje automatizovanih alata za karijerno vođenje zaposlenih i selekciju prilikom zapošljavanja.
- Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 800.000,00 RSD.
- Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD.
- Konsultantska podrška za uključivanje tj. uvođenje pravila, procedura i izveštavanja u vezi sa ESG faktorima
- Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD.
- Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.300.000,00 RSD.
- Konsultantska podrška za pripremu koja prethodi sprovođenju terenskog uvida u poslovne performanse od strane MNK ili uvođenja sistema kvaliteta prema zahtevima standarda menadžmenta kvaliteta (ISO 9001, ISO 14001, ISO 50001, ISO 18001, ISO 45001, ISO 27001 i sl.) i uvođenja sistema kvaliteta prema zahtevima standarda koji su specifični i neophodni za podržane delatnosti.
- Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD.
- Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.300.000,00 RSD.
- Konsultantska podrška za usklađivanje sa zahtevima zelene industrije pod čim se podrazumeva priprema tehničke dokumentacije, studije, elaborata radi smanjenja zagađenja životne sredine, usklađivanja sa zahtevima zelene industrije, energetske efikasnosti u cilju sprovođenja dekarbonizacije i smanjenja industrijskih emisija.
- Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD.
- Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.300.000,00 RSD.
- Konsultantska podrška za planiranje uvođenja softverskih rešenja, odnosno mapiranje procesa koje prethodi uvođenju softverskih rešenja.
- Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD.
- Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.500.000,00 RSD.
NAČIN PRIJAVLJIVANJA
Prijave se podnose elektronskim putem na Portalu Agencije, kreiranjem korisničkog naloga na linku https://prijave.ras.gov.rs/principiposlovanja.
UPUTSTVO ZA SPROVOĐENJE PROGRAMA
U vezi sa postupkom sprovođenja Programa podrške privrednim društvima za usvajanje principa poslovanja u međunarodnim lancima vrednosti u 2024. godini, uslovima i odredbama koje se odnose na njegovu realizaciju, upućujemo vas da detaljno pogledate Uputstvo za sprovođenje Programa podrške privrednim društvima za usvajanje principa poslovanja u međunarodnim lancima vrednosti u 2024. godini.
DOKUMENTACIJA ZA PRIJAVLJIVANJE:
Obavezna dokumentacija:
- Obrazac 1 – Obrazac prijave na Program koji se elektronski podnosi na Portalu Agencije;
- Obrazac 2 – Izjave Podnosioca prijave o prihvatanju uslova za učešće u Programu
- Obrazac 3/Obrazac 3a – Izjava da Podnosilac prijave I njegovi zakonski zastupnici nisu osudjivani za privredne prestupe;
- Kopija uverenja nadležnog organa poreske uprave da je Podnosilac prijave izmirio sve dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa, ne starije od mesec dana od dana podnošenja Prijave;
- Kopija važećeg sertifikata sistema kvaliteta ISO 9001 izdatog od strane sertifikacionog tela akreditovanog od strane ATS (sertifikate dostavljaju Podnosioci prijava koji imaju implementiran sistem kvaliteta, u slučaju da u momentu prijave nemaju dužni su da se prijave na projektne aktivnosti koje se odnose na implementaciju i sertifikaciju sistema kvaliteta ISO 9001);
- Dokaze o iznosu opravdanih troškova navedenih u Predlogu projekta (ponude, profakture pružalaca usluge koje sadrže jasno definisan predmet i obim projektnih aktivnosti, rok za realizaciju i planirane troškove).
SASTAVNI DEO OVOG PROGRAMA SA UPUTSTVOM ZA SPROVOĐENJE, ČINE I SLEDEĆA DOKUMENTA I OBRASCI:
- Obrazac 1 – Obrazac prijave na Program, koji se elektronski podnosi na Portalu Agencije;
- Obrazac 2 – Izjave Podnosioca prijave o prihvatanju uslova za učešće u Programu
- Obrazac 3/Obrazac 3a – Izjava da Podnosilac prijave i njegovi zakonski zastupnici nisu osudjivani za privredne prestupe;
- Obrazac 4 – Zahtev za isplatu odobrenih sredstava koji se podnosi nakon što su sve aktivnosti završene
- Uputstvo za sprovođenje postupka verifikacije Projekta.