ЈАВНИ ПОЗИВ - ПРОГРАМ ПОДРШКЕ ПРИВРЕДНИМ ДРУШТВИМА ЗА УСВАЈАЊЕ ПРИНЦИПА ПОСЛОВАЊА У МЕЂУНАРОДНИМ ЛАНЦИМА ВРЕДНОСТИ

 

ЈАВНИ ПОЗИВ

ЗА УЧЕШЋЕ У ПРОГРАМУ ПОДРШКЕ ПРИВРЕДНИМ ДРУШТВИМА ЗА

УСВАЈАЊЕ ПРИНЦИПА ПОСЛОВАЊА У МЕЂУНАРОДНИМ ЛАНЦИМА ВРЕДНОСТИ У 2024. ГОДИНИ

 

РАЗВОЈНА АГЕНЦИЈА СРБИЈЕ спровођењем овог програма тежи да подржи стварање оквира за успостављање комерцијалних односа између мултинационалних компанија и домаћих привредних субјеката. Циљ програма је унапређење интеграције страних улагача у локални економски систем, као и подстицање домаћих компанија да усвоје принципе пословања међународних ланаца вредности.

ТРАЈАЊЕ ЈАВНОГ ПОЗИВА – РОК ЗА ПОДНОШЕЊЕ ПРИЈАВА

Јавни позив је објављен 13. децембра 2024. године, и трајаће до утрошка средстава, односно до 28. фебруара 2024. године, у зависности од тога која од наведених околности наступи раније.

РАСПОЛОЖИВА СРЕДСТВА

За реализацију овог програма опредељен је буџет у износу од 45.000.000,00 РСД.

Бесповратна средства се могу доделити за финансирање оправданих трошкова везаних за реализацију најмање две пројектне активности, од којих једна мора бити „Спровођење евалуације пословних перформанси која претходи улиставању на референтне интерактивне платформе.

Расположива средства се уговором одобравају Корисницима, доделом државне помоћи у укупном износу који не може бити већи од 7.000.000,00 РСД.

УСЛОВИ ЗА УЧЕШЋЕ

Право на учешће и коришћење бесповратних средстава имају привредни субјекти која испуњавају следеће услове:

Општи услови:

  1. да је у тренутку подношења пријаве микро, мало и средње привредно друштво или предузетник уписан у одговарајући регистар привредних друштава или предузетника, као и да је регистрован у АПР најкасније до 1. јануара 2021. године;
  2. да је у већинском власништву домаћег правног или физичког лица или може бити и страног правног лица уколико је стварни власник домаће физичко лице, у смислу Закона о спречавању прања новца и финансирања тероризма;
  3. да није у тешкоћама у складу са правилима за доделу државне помоћи;
  4. да је учешће капитала у јавној својини Подносиоца пријаве испод прописаног прага значајног учешћа у смислу закона којим се уређују привредна друштва;
  5. да је измирио доспеле обавезе по основу пореза и доприноса;
  6. да оствари више од 150 бодова приликом процене пословних перформанси;
  7. да није остварио права на исплату бесповратних средстава по основу Програма подршке привредним друштвима за улазак у ланце добављача мултинационалних компанија;
  8. да не испуњава услове за стицање статуса МНК или није повезан са групом која испуњава услове за стицање статуса МНК, у смислу закона којим се уређују привредна друштва;
  9. да није повезан са купцем или потенцијалним купцем;

Технички капацитет:

  1. да Подносилац пријаве поседује сертификат о имплементираном систему квалитета ИСО 9001.

Напомена: Уколико Подносилац пријаве не поседује важећи сертификат о имплементираном систему квалитета ИСО 9001, има могућност да му се одобри учешће у Програму, тако што ће се поред осталих пројектних активности пријавити и за одобравање бесповратних средстава за спровођење пројектних активности ради имплементације и сертификације система квалитета ИСО 9001.

Пословни капацитети:

  1. да Подносилац пријаве послује у подржаним делатностима:
  • производња електричне опреме;
  • производња металних производа;
  • производња рачунара, електронских и оптичких производа;
  • производња непоменутих машина и непоменуте опреме;
  • производња моторних возила, приколица и полуприколица;
  • производња осталих саобраћајних средстава;
  • производња производа од гуме и пластика;
  • остало штампање, под којим се подразумева само штампање етикета, „паметних" картица и налепница.
  • производња амбалаже од папира и картона
  1. да се Подносилац пријаве у оквиру претежне делатности бави производњом директних или индиректних материјала, компонената, система и подсистема који припадају подржаним делатностима.

Кадровски капацитети:

  1. да Подносилац пријаве има минимум 5 запослених лица у радном односу, на дан објављивања Јавног позива, према евиденцији ЦРОСО.

Финансијски капацитети:

  1. да је Подносилац пријаве у току 2023. пословне године остварио приход од продаје производа у износу не мањем од 20.000.000,00 динара – позиција Биланса успеха АОП 1005 Приход од продаје производа и услуга;
  2. да је удео прихода Подносиоца пријаве од продаје производа у Пословном приходу од продаје (а који се за сврху овог Програма посматра као збир позиција АОП 1002 - Приход од продаје робе и АОП 1005 Приход од продаје производа и услуга) буде већи или једнак 50% у 2023. години;
  3. да вредност основних средстава, добијена као разлика позиција АОП 0009 (Некретнине, постројења и опрема) и АОП 0012 (Инвестициона некретнина) појединачног, односно консолидованог биланса стања на дан 31.12.2023. пословној години Подносиоца пријаве, није мања од 20.000.000,00 динара;
  4. да против Подносиоца пријаве није покренут претходни стечајни поступак, није отворен стечајни поступак, није покренут поступак реорганизације или није покренут поступак ликвидације.

 

НАМЕНА И ВИСИНА БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА

Подржане мере интервенције

Овим Програмом подржава се финансирање оправданих трошкова насталих у спровођењу активности које су подржане у оквиру мера интервенција Подршка за унапређење конкурентности и дигитализације и Консултантска подршка за унапређење пословних перформанси.

Под подршком за унапређење конкурентности и дигитализације подразумева се спровођење следећих пројектних активности:

  1. Сертификација система квалитета према захтевима индустријских стандарда специфичних за Подржане делатности (као што су ИАТФ16949/ИРИС/ЦЕ-3А/ЦЕН, ВДА 6.3 и други појединачни специфични стандарди у групи ЦЕН стандарда), као и сертификација система менаџмента система квалитета (ИСО 14001, ИСО 50001, ИСО 18001, ИСО 45001, ИСО 27001 и сл.).

Бесповратна средства за наведену активност се могу доделити у висини до 50% од вредности оправданих трошкова за предметну активност, у износу који не може бити већи од 2.000.000,00 РСД.

  1. Увођење софтверских решења у циљу оптимизације и дигитализације постојећих производних процеса, односно куповина софтвера и имплементација.

Бесповратна средства за наведену активност се могу доделити у висини до 70% од вредности оправданих трошкова за предметну активност, у износу који не може бити већи од 5.000.000,00 РСД.

  1. Израда web странице и оптимизација у интернет претраживачима

Бесповратна средства за наведену активност се могу доделити у висини до 70% од вредности оправданих трошкова за предметну активност, у износу који не може бити већи од 300.000,00 РСД.

  1. Трошкови улиставања на референтне интерактивне платформе (регистрација и евалуација) које су намењене повезивању добављача из подржаних делатности

Бесповратна средства за наведену активност се могу доделити у висини до 100% од вредности оправданих трошкова за предметну активност, у износу који не може бити већи од 400.000,00 РСД.

Да бисте остварили право на бесповратна средства, Подносилац пријаве мора да пријави активност која подразумева улиставање на референтне интерактивне платформе које нуде услуге евалуације. Такође, Подносилац је дужан да учествује у самом процесу евалуације. Важно је напоменути да резултат те евалуације неће утицати на право на доделу бесповратних средстава

Под подршком за унапређење пословних перформанси подразумева се спровођење следећих пројектних активности:

  1. Консултантска подршка за оптимизацију производних и пословних процеса који су потребни за испуњење захтева МНК, а у складу са очекиваним стандардима управљања производним процесима у подржаним делатностима, посебно оптимизација постојећих производних линија, успостављање серијске производње и примена контроле квалитета.
    • За микро и мала предузећа и предузетнике: у висини до 70% оправданих трошкова, до максималног износа од 1.000.000,00 РСД.
    • За средња предузећа: у висини до 50% оправданих трошкова, до максималног износа од 1.300.000,00 РСД.
  2. Консултантска подршка за увођење или унапређење корпоративног управљања, а која укључује али не ограничава се на: корпоративно управљање, стратешко и оперативно планирање, постављање кључних показатеља учинка, упознавање са принципима пословања у међународним ланцима вредности у циљу повећања обима пласмана производа и проналажење нових клијената.
    • За микро и мала предузећа и предузетнике: у висини до 70% оправданих трошкова, до максималног износа од 1.000.000,00 РСД.
    • За средња предузећа: у висини до 50% оправданих трошкова, до максималног износа од 1.300.000,00 РСД.
  1. Консултантска подршка за унапређење и оптимизацију процеса управљања кадровима кроз дефинисање организационог профила привредних друштава и корпоративне културе и коришћење аутоматизованих алата за каријерно вођење запослених и селекцију приликом запошљавања.
    • За микро и мала предузећа и предузетнике: у висини до 70% оправданих трошкова, до максималног износа од 800.000,00 РСД.
    • За средња предузећа: у висини до 50% оправданих трошкова, до максималног износа од 1.000.000,00 РСД.
  2. Консултантска подршка за укључивање тј. увођење правила, процедура и извештавања у вези са ЕСГ факторима
    • За микро и мала предузећа и предузетнике: у висини до 70% оправданих трошкова, до максималног износа од 1.000.000,00 РСД.
    • За средња предузећа: у висини до 50% оправданих трошкова, до максималног износа од 1.300.000,00 РСД.
  3. Консултантска подршка за припрему која претходи спровођењу теренског увида у пословне перформансе од стране МНК или увођења система квалитета према захтевима стандарда менаџмента квалитета (ИСО 9001, ИСО 14001, ИСО 50001, ИСО 18001, ИСО 45001, ИСО 27001 и сл.) и увођења система квалитета према захтевима стандарда који су специфични и неопходни за подржане делатности.
    • За микро и мала предузећа и предузетнике: у висини до 70% оправданих трошкова, до максималног износа од 1.000.000,00 РСД.
    • За средња предузећа: у висини до 50% оправданих трошкова, до максималног износа од 1.300.000,00 РСД.
  4. Консултантска подршка за усклађивање са захтевима зелене индустрије под чим се подразумева припрема техничке документације, студије, елабората ради смањења загађења животне средине, усклађивања са захтевима зелене индустрије, енергетске ефикасности у циљу спровођења декарбонизације и смањења индустријских емисија.
    • За микро и мала предузећа и предузетнике: у висини до 70% оправданих трошкова, до максималног износа од 1.000.000,00 РСД.
    • За средња предузећа: у висини до 50% оправданих трошкова, до максималног износа од 1.300.000,00 РСД.
  5. Консултантска подршка за планирање увођења софтверских решења, односно мапирање процеса које претходи увођењу софтверских решења.
    • За микро и мала предузећа и предузетнике: у висини до 70% оправданих трошкова, до максималног износа од 1.000.000,00 РСД.
    • За средња предузећа: у висини до 50% оправданих трошкова, до максималног износа од 1.500.000,00 РСД.

 

НАЧИН ПРИЈАВЉИВАЊА

Пријаве се подносе електронским путем на Порталу Агенције, креирањем корисничког налога на линку https://prijave.ras.gov.rs/principiposlovanja.

 

УПУТСТВО ЗА СПРОВОЂЕЊЕ ПРОГРАМА

У вези са поступком спровођења Програма подршке привредним друштвима за усвајање принципа пословања у међународним ланцима вредности у 2024. години, условима и одредбама које се односе на његову реализацију, упућујемо вас да детаљно погледате Упутство за спровођење Програма подршке привредним друштвима за усвајање принципа пословања у међународним ланцима вредности у 2024. години.

 

ДОКУМЕНТАЦИЈА ЗА ПРИЈАВЉИВАЊЕ:

Обавезна документација:

  1. Образац 1 – Образац пријаве на Програм који се електронски подноси на Порталу Агенције;
  2. Образац 2 – Изјаве Подносиоца пријаве о прихватању услова за учешће у Програму
  3. Образац 3/Образац 3а – Изјава да Подносилац пријаве И његови законски заступници нису осуђивани за привредне преступе;
  4. Копија уверења надлежног органа пореске управе да је Подносилац пријаве измирио све доспеле обавезе по основу пореза и доприноса, не старије од месец дана од дана подношења Пријаве;
  5. Копија важећег сертификата система квалитета ИСО 9001 издатог од стране сертификационог тела  акредитованог од стране АТС (сертификате достављају Подносиоци пријава који имају имплементиран систем квалитета, у случају да у моменту пријаве немају дужни су да се пријаве на пројектне активности које се односе на имплементацију и сертификацију система квалитета ИСО 9001);
  6. Доказе о износу оправданих трошкова наведених у Предлогу пројекта (понуде, профактуре пружалаца услуге које садрже јасно дефинисан предмет и обим пројектних активности, рок за реализацију и планиране трошкове).

 

САСТАВНИ ДЕО ОВОГ ПРОГРАМА СА УПУТСТВОМ ЗА СПРОВОЂЕЊЕ, ЧИНЕ И СЛЕДЕЋА ДОКУМЕНТА И ОБРАСЦИ:

  1. Образац 1 – Образац пријаве на Програм, који се електронски подноси на Порталу Агенције;
  2. Образац 2  – Изјаве Подносиоца пријаве о прихватању услова за учешће у Програму
  3. Образац 3/Образац 3а – Изјава да Подносилац пријаве и његови законски заступници нису осуђивани за привредне преступе;
  4. Образац 4 – Захтев за исплату одобрених средстава који се подноси након што су све активности завршене
  5. Упутство за спровођење поступка верификације Пројекта.