JAVNI POZIV
ZA UČEŠĆE U PROGRAMU PODRŠKE INTERNACIONALIZACIJI PREHRAMBENE INDUSTRIJE I
INDUSTRIJE ALKOHOLNIH PIĆA U 2025. GODINI
Razvojna agencija Srbije, sprovođenjem ovog programa opredelila se da podrži domaća privredna društva i preduzetnike u jačanju izvoznog potencijala, unapređenju konkurentnosti i modernizaciji proizvodnih kapaciteta kroz inovacije, kvalitet i pristup međunarodnim tržištima.
TRAJANjE JAVNOG POZIVA – ROK ZA PODNOŠENjE PRIJAVA:
Javni poziv je objavljen 19. septembra 2025. godine, a ostaje otvoren do utroška raspoloživih sredstava, a najkasnije do 01. juna 2026. godine.
RASPOLOŽIVA SREDSTVA:
Za realizaciju ovog programa opredeljen je budžet u iznosu od 45.000.000,00 RSD.
Bespovratna sredstva biće ugovorena pojedinačno, uz dodelu državne pomoći u ukupnom iznosu koji ne može biti veći od 7.000.000,00 RSD po korisniku.
USLOVI ZA UČEŠĆE:
Pravo na učešće imaju privredna društva ili preduzetnici koji ispunjavaju sledeće uslove:
I Opšti uslovi (obavezni za sve Podnosioce prijava):
- da je u trenutku podnošenja prijave registrovan u APR, kao pravno lice ili preduzetnik, najkasnije do 1. januara 2023. godine;
- da je razvrstan kao mikro, malo pravno lice ili preduzetnik u skladu sa Zakonom o računovodstvu;
- da je izmirio sve dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa;
- da u strukturi vlasništva ima manje od 25% javnog kapitala;
- da u prethodnoj poslovnoj godini nije bio u statusu blokade duže od 30 dana u kontinuitetu;
- da nad njim nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije.
1.1. Poslovni kapaciteti:
- da obavlja proizvodnu delatnost u oblasti prehrambene industrije (osim primarne poljoprivredne proizvodnje; osnovne obrade mesa, živine, ribe; zamrzavanja i proizvodnje narezanog i očišćenog voća i povrća) ili industrije pića (izuzev proizvodnje slada, osvežavajućih pića, mineralne i ostale flaširane vode);
- da se bavi proizvodnjom hrane i pića za ljudsku upotrebu;
- da ima razvijen finalni proizvod koji plasira na inostranom tržištu pod sopstvenom trgovinskom markom krajnjim potrošačima.
1.2. Kadrovski kapaciteti:
- da ima minimum dva (2) zaposlena u radnom odnosu na određeno ili neodređeno vreme, na dan objavljivanja Javnog poziva, u skladu sa podacima prema evidenciji CROSO.
1.3. Finansijski kapaciteti:
- da je u poslovnoj 2024. godini ostvario prihod od prodaje proizvoda i usluga u iznosu ne manjem od 12.000.000,00 RSD (prema poziciji AOP 1005 - Prihod od prodaje proizvoda i usluga);
- da je u poslednje tri poslovne godine ostvario prihod od prodaje proizvoda i usluga na inostranom tržištu ukupnom iznosu od najmanje 1.000.000,00 RSD (prema poziciji AOP 1007 - Prihod od prodaje proizvoda i usluga na inostranom tržištu).
II Posebni uslovi u zavisnosti od delatnosti
Pored uslova iz tačke 1., Podnosilac prijave mora da ispunjava i posebne uslove u skladu sa delatnošću koju obavlja, a koji su navedeni u nastavku:
2.1. Prehrambena industrija
- da poseduje važeći HACCP sertifikat ili sertifikat standarda koji uključuje sistem bezbednosti hrane HACCP, izdat od akreditovanog sertifikacionog tela.
2.2. Proizvodnja pića
2.2.1. Proizvodnja destilata
- da je upisan u Registar proizvođača jakih alkoholnih pića, u skladu sa Zakonom o jakim alkoholnim pićima, najkasnije do 1. januara 2023. godine;
- da ima utvrđen kapacitet godišnje proizvodnje destilata u rasponu od 10.000 do 300.000 litara u poslovnoj 2024. godini.
2.2.2. Proizvodnja piva
- da je upisan u Registar proizvođača piva i punilica piva, u skladu sa Zakonom o pivu, najkasnije do 1. januara 2023. godine.
2.2.3. Proizvodnja vina
- da je upisan u Vinarski registar, u skladu sa Zakonom o vinu, najkasnije do 1. januara 2023. godine;
- da ima utvrđen kapacitet godišnje proizvodnje vina u rasponu od 20.000 do 1.000.000 litara u poslovnoj 2024. godini.
NAMENA I VISINA BESPOVRATNIH SREDSTAVA
Ovim Programom podržava se finansiranje opravdanih troškova nastalih u okviru sprovođenja aktivnosti iz sledećih mera intervencije:
- Strategija pozicioniranja na ciljanom tržištu
Konsultantska podrška za procenu izvoznih kapaciteta i analizu stranih ciljanih tržišta. Strategija uključuje, a nije ograničena na analizu proizvodnih kapaciteta i postojećeg asortimana, način prilagođavanja proizvoda specifičnostima tržišta, analizu konkurencije, identifikaciju regulatornih zahteva, izbor odgovarajućih kanala distribucije, razvoj logističkih rešenja, formulaciju strategije cenovne politike, istraživanje potrošačkih navika i tržišnih trendova.
Bespovratna sredstva mogu se dodeliti do 60% od vrednosti opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 1.000.000,00 RSD.
- Tehnološka modernizacija i inovacije
- 1. Nabavka specifične opreme za unapređenje tehnološko-proizvodnih procesa ili uvođenje novih proizvodnih tehnologija (oprema za preradu i proizvodnju proizvoda sa višim stepenom dodate vrednosti) – do 3 godine starosti računajući do momenta podnošenja Prijave,
- 2. Uvođenje digitalnih alata za praćenje proizvodnje, optimizaciju resursa, automatizaciju procesa, unapređenje operativnih funkcija, kao i uvođenje sistema za real-time monitoring proizvodnje i kvaliteta proizvoda,
- 3. Konsultantska podrška tehnologa za optimizaciju i unapređenje proizvodnih procesa.
Bespovratna sredstva za mogu se dodeliti do 40% od vrednosti opravdanih troškova po aktivnosti, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 5.000.000,00 RSD na nivou cele mere intervencije, izuzev aktivnosti iz tačke 2.3. za koju procenat učešća iznosi do 60%.
- Razvoj, unapređenje i diversifikacija portfolija proizvoda
- 1. Konsultantska podrška za razvoj novih proizvoda, usklađenih sa tržišnim trendovima i potrebama specifičnih niša,
- 2. Testiranje proizvoda kroz laboratorijska ispitivanja, analizu kvaliteta i bezbednosti od strane akreditovanih laboratorija.
Bespovratna sredstva mogu se dodeliti do 60% od vrednosti opravdanih troškova po aktivnosti, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 2.000.000,00 RSD na nivou cele mere intervencije.
- Unapređenje izvozne konkurentnosti
- 1. Konsultantska podrška za implementaciju međunarodno priznatih standarda za unapređenje poslovanja, kvaliteta i održivosti proizvoda i procesa, u cilju jačanja konkurentnosti na međunarodnim tržištima,
- 2. Sticanje atesta, homologacija, sertifikacija i resertifikacija proizvoda i proizvodnih procesa radi obezbeđivanja usklađenosti sa međunarodnim standardima i regulativama,
- 3. Konsultantska podrška za uvođenje pravila, procedura i izveštavanja u vezi sa ESG faktorima.
Bespovratna sredstva mogu se dodeliti do 60% od vrednosti opravdanih troškova po aktivnosti, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 1.500.000,00 RSD na nivou cele mere intervencije, izuzev aktivnosti pod tačkama 4.3. gde procenat učešća iznosi 50%.
Napomena: u slučaju prijave na aktivnost iz tačke 4.1, Podnosilac prijave je uslovljen na istovremenu prijavu i na aktivnost iz tačke 4.2, odnosno sertifikaciju.
- Podrška izvoznom marketingu i promociji proizvoda
- 1. Konsultantska podrška za kreiranje dugoročnog ili srednjoročnog marketing plana za ciljana tržišta,
- 2. Konsultantska podrška za razvoj idejnih rešenja, dizajniranje brošura, etiketa, ambalaže i drugih komunikacionih materijala u cilju prilagođavanja zahtevima ciljanog tržišta,
- 3. Konsultantska podrška za izradu i optimizaciju veb-prezentacije za potrebe ciljanog tržišta.
Bespovratna sredstva mogu se dodeliti do 60% od vrednosti opravdanih troškova po aktivnosti, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 2.000.000,00 RSD na nivou cele mere intervencije.
- Izlaganje na međunarodnim sajmovima i promotivnim događajima
- 1. Konsultantska podrška za pripremu nastupa na međunarodnim sajmovima (analiza tržišta i odabir sajmova, razvoj strategije nastupa, dizajn i organizacija štanda, priprema pratećih promotivnih događaja),
- 2. Organizacija promotivnih aktivnosti na nacionalnim štandovima (organizovanim od strane Agencije i/ili Privredne komore Srbije), kao što su masterclass događaji, koji uključuju zakup prostora, angažovanje relevantnih stručnjaka i organizaciju susreta sa ključnim partnerima ili distributerima.
Bespovratna sredstva mogu se dodeliti do 50% od vrednosti opravdanih troškova po aktivnosti, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 3.000.000,00 RSD na nivou cele mere intervencije, izuzev aktivnosti iz tačke 6.1. za koju procenat učešća iznosi do 60%.
- Pronalaženje kupca na ciljanom tržištu
- 1. Konsultantska podrška u cilju uspostavljanja kontakata sa potencijalnim kupcima ili distributerima, kao i naknada za pripremu korisnika za B2B susrete sa njima,
- 2. Troškovi ulistavanja proizvoda u trgovinske lance na ciljanom tržištu,
- 3. Troškovi ulistavanja proizvoda na inostrane onlajn prodavnice (npr. Amazon.com) ili specijalizovane onlajn prodavnice koje su priznate u međunarodnoj poslovnoj zajednici, u cilju povećanja vidljivosti proizvoda na globalnom tržištu.
Bespovratna sredstva mogu se dodeliti do 50% od vrednosti opravdanih troškova po aktivnosti, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 1.000.000,00 RSD na nivou cele mere intervencije, izuzev aktivnosti iz tačke 7.1. za koju procenat učešća iznosi do 60%.
Bespovratna sredstva se dodeljuju isključivo za opravdane troškove nastale realizacijom najmanje dve različite aktivnosti, odnosno Podnosilac prijave je obavezan da aplicira i realizuje obe prijavljene aktivnosti kako bi stekao pravo na dodelu bespovratnih sredstava.
Ukoliko Podnosilac prijave aplicira za „Konsultantsku podrška za implementaciju međunarodno priznatih standarda za unapređenje poslovanja, kvaliteta i održivosti proizvoda i procesa“ (mera pod rednim brojem 4. – aktivnost 4.1.), dužan je da se istovremeno prijavi i za aktivnost sertifikacije istog standarda (mera pod rednim brojem 4. – aktivnost 4.2.). U tom slučaju, pored navedenih, Podnosilac prijave je obavezan da aplicira i za najmanje jednu dodatnu aktivnost, odnosno da podnese prijavu za ukupno najmanje tri različite aktivnosti.
NAČIN PRIJAVLjIVANjA:
Prijave se podnose elektronskim putem, kreiranjem korisničkog naloga na linku: https://prijave.ras.gov.rs/prehrambena
UPUTSTVO ZA SPROVOĐENjE PROGRAMA:
U vezi sa postupkom sprovođenja Programa podrške internacionalizaciji prehrambene industrije i industrije alkoholnih pića, uslovima i odredbama koje se odnose na njegovu realizaciju, upućujemo vas da detaljno pogledate: Uputstvo za sprovođenje Programa podrške internacionalizaciji prehrambene industrije i industrije alkoholnih pića u 2025. godini.
DOKUMENTACIJA ZA PRIJAVLjIVANjE:
Obavezna dokumentacija:
- Obrazac 1 – Obrazac prijave na Program;
- Obrazac 2 – Izjava o ispunjenosti i prihvatanju uslova za učešće u Programu (izdata pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću);
- Obrazac 3/Obrazac 3a – Izjava da Podnosilac prijave i njegovi zakonski zastupnici nisu osuđivani za privredne prestupe i krivična dela protiv privrede;
- Uverenje Poreske uprave – Kopija uverenja nadležnog organa kojim se potvrđuje da je Podnosilac prijave izmirio sve dospele poreske obaveze i doprinose, ne starije od mesec dana od dana podnošenja prijave;
- U zavisnosti od delatnosti:
- 1. Ukoliko Podnosilac prijave posluje u okviru prehrambene industrije – kopija važećeg HACCP sertifikata ili sertifikata standarda koji obuhvata HACCP sistem, izdata od strane sertifikacionog tela akreditovanog kod ATS ili drugog priznatog akreditacionog tela;
- 2. Ukoliko Podnosilac prijave posluje u okviru industrije proizvodnje destilata – kopija Godišnjeg izveštaja o proizvodnji, prometu i zalihama jakih alkoholnih pića za poslovnu 2024. godinu;
- 3. Ukoliko Podnosilac prijave posluje u okviru industrije proizvodnje vina - izvod iz Vinarskog registra sa podacima o proizvođaču i kapacitetu proizvodnje vina, kao i prijava proizvodnje i prijava zaliha za poslovnu 2024. godinu ili drugi odgovarajući dokaz.
- Dokumentacija o proizvodu – Fotokopija etikete i ambalaže bilo kog finalnog proizvoda sa jasno naznačenim nazivom ili logotipom sopstvene trgovinske marke, kao i dokaz o plasmanu na inostranom tržištu (npr. izvod iz fakture, izvozna dokumentacija, katalog, ugovor ili druga relevantna dokumentacija).
Uz dokumentaciju, u zavisnosti od predloženih mera intervencije, dostavlja se i finansijska i tehnička dokumentacija koja služi kao osnov za utvrđivanje opravdanosti troškova:
Dodatna dokumentacija:
- Ugovor o poverljivosti informacija potpisan elektronskim potpisom zakonskog zastupnika Podnosioca prijave.
SASTAVNI DEO OVOG PROGRAMA SA UPUTSTVOM ZA SPROVOĐENjE, ČINE I SLEDEĆA DOKUMENTA I OBRASCI:
- Obrazac 1 – Obrazac prijave na Program;
- Obrazac 2 – Izjava o ispunjenosti i prihvatanju uslova za učešće u Programu (izdata pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću);
- Obrazac 3/Obrazac 3a – Izjava da Podnosilac prijave i njegovi zakonski zastupnici nisu osuđivani za privredne prestupe i krivična dela protiv privrede;
- Nacrt ugovora o dodeli bespovratnih sredstava;
- Nacrt ugovora o poverljivosti informacija;
- Uputstvo za dijagnostiku izvoznih sposobnosti;
- Uputstvo za verifikaciju odobrenih mera intervencija.
KONTAKT ZA VIŠE INFORMACIJA:
Za sva dodatna pojašnjenja u vezi sa Programom možete se obratiti Razvojnoj agenciji Srbije: