JAVNI POZIV - PROGRAM PODRŠKE PRIVREDNIM DRUŠTVIMA ZA PROMOCIJU IZVOZA U 2024. GODINI

JAVNI POZIV

ZA UČEŠĆE U PROGRAMU PODRŠKE

PRIVREDNIM DRUŠTVIMA ZA PROMOCIJU IZVOZA U 2024. GODINI

 

RAZVOJNA AGENCIJA SRBIJE se sprovođenjem ovog programa, opredelila da podrži domaća privredna društva u unapređenju izvoznih potencijala, povećanju konkurentnosti i modernizaciji proizvodnih kapaciteta. Cilj programa je povećanje prihoda od izvoza u odabranim proizvodnim delatnostima, doprinos uravnoteženju platnog bilansa, unapređenje ugleda Republike Srbije u međunarodnoj poslovnoj zajednici i ostvarivanje većeg plasmana domaćih proizvoda na stranim tržištima.

 

TRAJANJE JAVNOG POZIVA – ROK ZA PODNOŠENJE PRIJAVA

Javni poziv je objavljen 28. novembra 2024. godine, a prijave za učešće u Programu se mogu najkasnije podneti do 27. januara 2025. godine.

 

RASPOLOŽIVA SREDSTVA

Za realizaciju ovog programa opredeljen je budžet u iznosu od 150.000.000,00 RSD.

Bespovratna sredstva se mogu dodeliti za finansiranje opravdanih troškova vezanih za realizaciju aktivnosti u okviru najmanje dve različite mere intervencije.

Raspoloživa sredstva biće ugovorena pojedinačno, uz dodelu državne pomoći u ukupnom iznosu koji ne može biti veći od 10.000.000,00 RSD.

 

USLOVI ZA UČEŠĆE

Pravo na učešće imaju privredna društva koja ispunjavaju sledeće uslove:

  • Opšti uslovi:
  1. da je u trenutku podnošenja prijave upisan u odgovarajući registar privrednih društava, kao i da je registrovan u APR najkasnije do 1. januara 2021. godine;
  2. da je učešće kapitala u javnoj svojini ispod propisanog praga značajnog učešća u smislu zakona kojim se uređuju privredna društva;
  3. da je izmirio dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa;
  4. da nije u teškoćama u skladu sa pravilima za dodelu državne pomoći;
  5. da nije povezan sa kupcem ili potencijalnim kupcem smislu zakona kojim se uređuju privredna društva, izuzev ukoliko su povezana pravna lica, odnosno kupci ili potencijalni kupci osnovani radi obavljanja poslova distribucije na ciljanom tržištu.
  • Posebni uslovi:

Tehnički kapacitet:

  1. Podnosilac prijave mora imati važeći sertifikat sistema upravljanja kvalitetom ISO 9001 ili važeći sertifikat standarda koji uključuje zahteve sistema upravljanja kvalitetom ISO 9001.

U slučaju da se Podnosilac prijave bavi proizvodnjom prehrambenih proizvoda ili pića, mora imati važeći sertifikat sistema bezbednosti hrane HACCP ili sertifikat standarda koji uključuje sistem za bezbednost hrane HACCP.

Poslovni kapaciteti:

  1. da se bavi proizvodnjom ili preradom u okviru sledećih proizvodnih delatnosti: proizvodnja prehrambenih proizvoda (osim primarne poljoprivredne proizvodnje, konzervisanja svežeg voća, jezgrastog voća ili povrća, mesa, živine i ribljih proizvoda zamrzavanjem, kao i proizvodnja narezanog i očišćenog voća i klanice), proizvodnja pića (izuzev mineralne i ostale flaširane vode), proizvodnja metalnih proizvoda osim mašina i uređaja (osim proizvodnje oružja i municije), proizvodnja električne opreme, proizvodnja računara, elektronskih i optičkih proizvoda, proizvodnja nepomenutih mašina i nepomenute opreme, proizvodnja motornih vozila, prikolica i poluprikolica, proizvodnja ostalih saobraćajnih sredstava, proizvodnja proizvoda od gume i plastike, proizvodnja pesticida i hemikalija za poljoprivredu, proizvodnja boja, lakova, grafičkih boja i kitova, proizvodnja deterdženata, sapuna i drugih sredstava za čišćenje, poliranje, parfema i toaletnih preparata, proizvodnja nameštaja, proizvodnja odevnih predmeta, kao i proizvodnja kože i predmeta od kože.
  2. da se bavi proizvodnjom ili preradom i to:

- proizvodnjom finalnih proizvoda koji su namenjeni krajnjim potrošačima;

- ili proizvodnjom komponenti proizvoda koji se u neizmenjenom obliku integrišu u gotove proizvode koji su namenjeni krajnjim potrošačima.

Kadrovski kapacitet:

1. da ima minimum 10 zaposlenih lica u radnom odnosu, na dan objavljivanja Javnog poziva, prema evidenciji CROSO.

Finansijski kapaciteti:

  1. da je u 2023. poslovnoj godini ostvario prihod od prodaje proizvoda i usluga u iznosu ne manjem od 35.000.000,00 dinara (posmatra se pozicija Bilansa uspeha AOP 1005 - Prihod od prodaje proizvoda i usluga);
  2. da je u 2023. poslovnoj godini ostvaren udeo prihoda od prodaje proizvoda i usluga u ukupnom prihodu od prodaje veći ili jednak 50% (ovaj udeo se izračunava primenom sledeće formule: AOP 1005 - Prihod od prodaje proizvoda i usluga / (AOP 1002 - Prihod od prodaje robe + AOP 1005 - Prihod od prodaje proizvoda i usluga));
  3. da je u 2023. poslovnoj godini ostvario prihod od izvoza proizvoda i usluga u iznosu ne manjem od 12.000.000,00 dinara (posmatra se pozicija Bilansa uspeha AOP 1007 Prihod od prodaje proizvoda i usluga na inostranom tržištu);
  4. da vrednost osnovnih sredstava na dan 31.12.2023. godine nije manja od 35.000.000,00 dinara (ovaj udeo se obračunava kao razlika pozicija AOP 0009 (Nekretnine, postrojenja i oprema) i AOP 0012 (Investiciona nekretnina) u bilansu stanja);
  5. da protiv Podnosioca prijave nije pokrenut prethodni stečajni postupak, stečajni postupak, postupak reorganizacije ili postupak likvidacije.

 

NAMENA I VISINA BESPOVRATNIH SREDSTAVA

Podržane mere intervencije

Ovim Programom podržava se finansiranje opravdanih troškova nastalih u realizaciji aktivnosti u okviru sledećih mera intervencija:

  1. Konsultantska podrška za potrebe kreiranja razvojne strategije pozicioniranja na tržištu

Bespovratna sredstva mogu se dodeliti do 60% od vrednosti opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 1.000.000,00 RSD.

  1. Konsultnatska podrška za aktivnosti izvoznog marketinga

2.1. Izrada marketing plana: koja podrazumeva angažovanje eksternog pružaoca usluga (konsultanta) u cilju kreiranja dugoročnog ili srednjoročnog marketing plana za ciljano tržište;

2.2. Razvoj i primena strategije za digitalni marketing: koja podrazumeva angažovanje eksternog pružaoca usluga (konsultanta) za razvoj i primenu strategije digitalnog marketinga, uključujući SEO (optimizacija za pretraživače), PPC (plaćeni oglasi) i strategije na društvenim mrežama, kako bi se poboljšala vidljivost i privukli novi kupci na ciljanim tržištima.

2.3. Izrada idejnog rešenja/ nacrta dizajna i redizajna jednog ili više proizvoda, pakovanja i ambalaže radi prilagođavanja zahtevima ciljanog tržišta: koja podrazumeva angažovanje eksternog pružaoca usluga (konsultanta) u cilju razrade ideje i konceptualizacije, dizajna i razvoja brošura i komunikacionih materijala (dizajniranje brošura, etiketa i drugih komunikacionih materijala koji će pomoći u predstavljanju proizvoda) postojećih ili novih proizvoda, pakovanja ili ambalaže;

2.4. Prilagođavanje web stranice prodaji na ciljanom tržištu, od strane eksternog pružaoca usluga (konsultanta) ili kupovina nove platforme namenjene elektronskoj trgovini, a koja je prilagođena potrebama Korisnika

Bespovratna sredstva mogu se dodeliti do 60% od vrednosti opravdanih troškova po aktivnosti, u iznosu do 1.000.000,00 RSD, a do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 2.000.000,00 RSD na nivou cele mere intervencije.

  1. Ulazak na ciljno tržište i unapređenje pozicije na istom

3.1 Sticanje atesta, homologacija, sertifikacija/resertifikacija/audit proizvoda i proizvodnih procesa potrebnih za plasman proizvoda na ciljano tržište;

3.2 Ulistavanja jednog ili više proizvoda u trgovinske lance na ciljano tržište;

3.3 Ulistavanja jednog ili više proizvoda na globalne online prodavnice (primera radi Amazon.com) ili specijalizovane online prodavnice za ciljano tržište koje su priznate u međunarodnoj poslovnoj zajednici;

3.4 Implementacija međunarodno priznatih standarda za unapređenje poslovanja i održivost (prijava na ovu aktivnost podrazumeva i prijavu za sticanje sertifikata iz tačke 3.1.)

Bespovratna sredstva mogu se dodeliti do 50% od vrednosti opravdanih troškova po aktivnosti, u iznosu do 1.000.000,00 RSD, a do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 2.000.000,00 RSD na nivou cele mere intervencije.

  1. Konsultantska podrška za unapređenje izvoznih sposobnosti (sprovođenja jedne ili više obuka u cilju sticanje znanja u vezi sa prodajom na inostranom tržištu)

Bespovratna sredstva mogu se dodeliti do 50% od vrednosti opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 1.000.000,00 RSD.

  1. Samostalno izlaganje na jednom ili više međunarodnih sajmova

Bespovratna sredstva mogu se dodeliti do 50% od vrednosti opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 3.000.000,00 RSD.

  1. Unapređenje proizvodne sposobnosti

6.1. Analiza opravdanosti nabavke opreme;

6.2. Nabavka opreme, do tri godine starosti računajući do trenutka objavljivanja Javnog poziva.

Za ovu meru intervencije odobravaju se bespovratna sredstva za kumulativno sprovođenje obe aktivnosti.

Bespovratna sredstva mogu se dodeliti do 40% od vrednosti opravdanih troškova po aktivnosti, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 5.000.000,00 RSD na nivou cele mere intervencije.

 

NAČIN PRIJAVLJIVANJA

Prijave se podnose elektronskim putem, kreiranjem korisničkog naloga na linku:

https://prijave.ras.gov.rs/izvoz.

 

UPUTSTVO ZA SPROVOĐENJE PROGRAMA

U vezi sa postupkom sprovođenja Programa podrške privrednim društvima za promociju izvoza u 2024. godini, uslovima i odredbama koje se odnose na njegovu realizaciju, upućujemo vas da detaljno pogledate: Uputstvo za sprovođenje Programa podrške privrednim društvima za promociju izvoza u 2024. godini.

 

DOKUMENTACIJA ZA PRIJAVLJIVANJE:

Obavezna dokumentacija:

  1. Obrazac 1 – Obrazac prijave na Program;
  2. Obrazac 2 – Izjava o ispunjenosti i prihvatanju uslova za učešće u Programu (izdata pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću);
  3. Obrazac 3/Obrazac 3a – Izjava da Podnosilac prijave i njegovi zakonski zastupnici nisu osuđivani za privredne prestupe i krivična dela protiv privrede ;
  4. Kopija uverenja nadležnog organa poreske uprave da je Podnosilac prijave izmirio sve dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa, ne starije od mesec dana od dana podnošenja Prijave;
  5. Kopija važećeg sertifikata sistema upravljanja kvalitetom ISO 9001 ili  standarda koji u sebi sadrži standard sistema upravljanja kvalitetom ISO 9001.

U slučaju da se Podnosilac prijave bavi proizvodnjom prehrambenih proizvoda i proizvodnjom pića, dostavlja kopiju važećeg sertifikata  sistema  bezbednosti hrane HACCP ili sertifikat standarda koji u sebi sadrži sistem bezbednosti hrane HACCP (ovi sertifikati moraju biti izdati od strane sertifikacionog tela akreditovanog kod ATS ili akreditacionog tela zemlje u kojoj je centrala izdavaoca sertifikata).

Dodatna dokumentacija:

  1. Ugovor o poverljivosti informacija potpisan elektronskim potpisom zakonskog zastupnika Podnosioca prijave.

 

SASTAVNI DEO OVOG PROGRAMA SA UPUTSTVOM  ZA SPROVOĐENjE, ČINE I SLEDEĆA DOKUMENTA I OBRASCI:

  1. Obrazac 1 – Obrazac prijave na Program;
  2. Obrazac 2 – Izjava o ispunjenosti i prihvatanju uslova za učešće u Programu (izdata pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću);
  3. Obrazac 3/Obrazac 3a – Izjava da Podnosilac prijave i njegovi zakonski zastupnici nisu osuđivani za privredne prestupe i krivična dela protiv privrede ;
  4. Obrazac 4 – Procena poslovanje - Dijagnostika;
  5. Obrazac 5 – Plan unapređenja;
  6. Obrazac 6 – Zahtev za isplatu odobrenih bespovratnih sredstava; 
  7. Prilog 1- Metodologija za ocenjivanje i rangiranje;
  8. Nacrt Ugovora o dodeli bespovratnih sredstava;
  9. Nacrt Ugovora o poverljivosti informacija;
  10. Uputstvo za dijagnostiku izvoznih sposobnosti;
  11. Uputstvo za verifikaciju odobrenih mera intervencija.