JAVNI POZIV - Program podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija u 2025. godini

JAVNI POZIV

ZA UČEŠĆE U PROGRAMU PODRŠKE PRIVREDNIM DRUŠTVIMA ZA

ULAZAK U LANCE DOBAVLJAČA MULTINACIONALNIH KOMPANIJA U 2025. GODINI

 

RAZVOJNA AGENCIJA SRBIJE kroz sprovođenje višegodišnjeg Programa podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija ima za cilj podizanje kapaciteta privrednih društava u svrhu uključivanja u međunarodne lance vrednosti multinacionalnih kompanija.

 

TRAJANJE JAVNOG POZIVA – ROK ZA PODNOŠENJE PRIJAVA

Javni poziv je objavljen 31. oktobra 2025. godine, a prijave za učešće u Programu se mogu najkasnije podneti do 29. decembra 2025. godine.

 

RASPOLOŽIVA SREDSTVA

Za realizaciju ovog programa opredeljen je budžet u iznosu od 150.000.000,00 RSD.

Raspoloživa sredstva se odobravaju pojedinačno Korisnicima, za finansiranje opravdanih troškova vezanih za realizaciju aktivnosti u okviru odobrenih mera intervencije, uz dodelu državne pomoći u ukupnom iznosu koji ne može biti veći od 15.000.000,00 RSD.

 

USLOVI ZA UČEŠĆE

Pravo na učešće imaju privredni subjekti koji ispunjavaju sledeće uslove:

  • Opšti uslovi:
  1. da je u trenutku podnošenja Prijave registrovan u APR, kao pravno lice ili preduzetnik, najkasnije do 1. januara 2022. godine;
  2. da je u trenutku podnošenja Prijave razvrstan kao mikro, malo ili srednje pravno lice u skladu sa Zakonom o računovodstvu, na osnovu poslednjeg dostupnog finansijskog izveštaja;
  3. da je učešće kapitala u javnoj svojini ispod propisanog praga značajnog učešća u smislu Zakona o privrednim društvima;
  4. da se nalazi u većinskom vlasništvu domaćeg pravnog ili fizičkog lica ili stranog pravnog lica ukoliko je stvarni vlasnik domaće fizičko lice, u smislu Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma;
  5. da je izmirio sve dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa;
  6. da se ne nalazi u teškoćama u smislu propisa kojima se uređuje dodela državne pomoći;
  7. da nije povezan sa kupcem ili potencijalnim kupcem u smislu Zakona o privrednim društvima;
  8. da ne ispunjava uslove za sticanje statusa MNK niti je povezan sa grupom koja ispunjava te uslove, u skladu sa kriterijumima utvrđenim u Zakonu o privrednim društvima.
  • Posebni uslovi:

Tehnički kapacitet:

  1. da poseduje implementiran sistem kvaliteta ISO 9001 ili važeći sertifikat standarda koji uključuje zahteve sistema upravljanja kvalitetom ISO 9001.

Poslovni kapaciteti:

  1. da ima uspostavljenu saradnju sa MNK ili Dobavljačem MNK ili da je u postupku evaluacije za izbor kvalifikovanog dobavljača od strane MNK;
  2. da se u okviru pretežne delatnosti bavi proizvodnjom direktnih ili indirektnih materijala, komponenata, sistema i podsistema za proizvode koji pripadaju Podržanim lancima vrednosti

Kadrovski kapacitet:

  1. da ima minimum 5 zaposlenih lica u radnom odnosu, na dan objavljivanja Javnog poziva, prema evidenciji CROSO.

Finansijski kapaciteti:

  1. da je u 2024. poslovnoj godini ostvario prihod od prodaje proizvoda i usluga u iznosu ne manjem od 35.000.000,00 dinara (posmatra se pozicija bilansa uspeha AOP 1005 - Prihod od prodaje proizvoda i usluga); Ukoliko Podnosilac prijave ima saradnju sa MNK koja poseduje proizvodne kapacitete na teritoriji RS ili sa njenim dobavljačem ili je u postupku uspostavljanja takve saradnje, minimalni ostvareni prihod od prodaje proizvoda i usluga mora iznositi najmanje 20.000.000,00 dinara.
  2. da je u 2024. poslovnoj godini ostvario udeo prihoda od prodaje proizvoda i usluga u ukupnom prihodu od prodaje veći ili jednak 50% (ovaj udeo se izračunava primenom sledeće formule: AOP 1005 - Prihod od prodaje proizvoda i usluga / (AOP 1002 - Prihod od prodaje robe + AOP 1005 - Prihod od prodaje proizvoda i usluga));
  3. da vrednost osnovnih sredstava na dan 31.12.2024. godine nije manja od 35.000.000,00 dinara (ovaj udeo se obračunava kao razlika pozicija AOP 0009 - Nekretnine, postrojenja i oprema i AOP 0012 - Investiciona nekretnina u bilansu stanja);

Ukoliko Podnosilac prijave ima saradnju sa MNK koja poseduje proizvodne kapacitete na teritoriji RS ili sa njenim dobavljačem ili je u postupku uspostavljanja takve saradnje, vrednost osnovnih sredstava ne sme biti manja od 20.000.000,00 dinara;     

  1. da nad Podnosiocem prijave nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije. 

 

NAMENA I VISINA BESPOVRATNIH SREDSTAVA

Podržane mere intervencije

Ovim programom podržava se finansiranje opravdanih troškova nastalih u sprovođenju aktivnosti u okviru sledećih mera intervencija, koje su u funkciji uspostavljanja ili proširenja saradnje sa MNK ili Dobavljačem MNK:

1.          podrška za ulaganje u materijalnu imovinu;

2.         podrška za ulaganje u nematerijalnu imovinu;

3.         konsultantska podrška za unapređenje poslovnih performansi.

1.  Mera intervencije: Podrška za ulaganje u materijalnu imovinu

1.1. Kupovina i instalacija proizvodne i procesne opreme visokih performansi (uključujući, ali ne ograničavajući se na industrijske robote, proizvodne trake, CNC mašine, mašine za pakovanje i slično), do tri godine starosti računajući do trenutka objavljivanja Javnog poziva.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

•          Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 60% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 8.000.000,00 RSD;

•          Za srednja preduzeća: u visini do 40% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 8.000.000,00 RSD.

1.2. Kupovina opreme za ulaznu kontrolu sirovina, međufaznu kontrolu kvaliteta proizvodnje u toku i kvaliteta gotovih proizvoda, do tri godine starosti računajući do trenutka objavljivanja Javnog poziva.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

•          Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 60% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 5.000.000,00 RSD;

•          Za srednja preduzeća: u visini do 40% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 5.000.000,00 RSD.

1.3. Kupovina specifičnog novog alata ili pribora

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

•          Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 60% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 3.000.000,00 RSD;

•          Za srednja preduzeća: u visini do 40% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 3.000.000,00 RSD.

1.4. Kupovina i instalacija autonomnih robota sa sposobnošću učenja i kobota, do tri godine starosti računajući do trenutka objavljivanja Javnog poziva.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

•          Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 60% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 10.000.000,00 RSD;

•          Za srednja preduzeća: u visini do 40% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 10.000.000,00 RSD.

2. Mera intervencije: Podrška za ulaganje u nematerijalnu imovinu

2.1. Sertifikacija sistema upravljanja i tehničke usklađenosti sa industrijskim i sektorskim standardima (kao što su IATF 16949, ISO 13485, VDA i CEN norme) specifičnim za Podržane lance vrednosti, kao i sertifikacija sistema upravljanja prema međunarodnim standardima (ISO 14001, ISO 18001, ISO50001 i sl.).

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 50% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 1.500.000,00 RSD.

2.2. Uvođenje softverskih rešenja odnosno kupovina softvera i implementacija, u cilju optimizacije i transparentnosti postojećih proizvodnih i poslovnih procesa.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 60% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 5.000.000,00 RSD.

2.3. Troškovi izrade prototipa ili probne serije proizvoda, a pod čime se podrazumevaju troškovi konstrukcije i dizajna proizvoda, testiranje i ispitivanje probnog modela, odnosno proizvoda.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini od 50% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 1.500.000 RSD.

2.4.Pokrivanje troškova godišnjeg ulistavanja na referentne interaktivne platforme namenjene povezivanju dobavljača iz ciljanih sektora.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 70% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 300.000,00 RSD.

Troškovi ulistavanja povodom kojih se mogu dodeliti bespovratna sredstva obuhvataju troškove godišnje pretplate na interaktivne platforme kojom se omogućava potpuni pristup izabranoj platformi sa mogućnošću pregleda celokupnog sadržaja, odnosno, pregleda potražnje i ulistavanja proizvodnog programa Podnosioca prijave kao ponuđača.

Podnosilac prijave može da podnese prijavu istovremeno za godišnje ulistavanje na 3 različite platforme.

Interaktivna platforma povodom čijih troškova ulistavanja se mogu dodeliti bespovratna sredstva mora biti međunarodnog karaktera, samostalna i referentna.

2.5. Naknada troškova plaćanja premije osiguranja, kod društava za osiguranje koja su u registru Akcionarskih društava za osiguranje i reosiguranje pri NBS.

Za realizaciju navedene aktivnosti bespovratna sredstva se mogu odobriti radi naknade troškova plaćanja premije samo za sledeća osiguranja:

- osiguranje od opšte odgovornosti za štetu;

- osiguranje od odgovornosti iz delatnosti za štetu pričinjenu trećim licima;

- osiguranja od odgovornosti za proizvode;

- osiguranja od povlačenja robe. 

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 70% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 2.500.000,00 RSD.

3. Mera intervencije: Konsultantska podrška za unapređenje poslovnih performansi

3.1. Konsultantska podrška za optimizaciju proizvodnih i poslovnih procesa usmerenih na poboljšanje efikasnosti, produktivnosti i kvaliteta. To uključuje posebno, optimizaciju proizvodnih linija, uspostavljanje serijske proizvodnje, primenu kontrole kvaliteta.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

•          Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 60% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD;

•          Za srednja preduzeća: u visini do 40% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.500.000,00 RSD.

3.2. Konsultantska podrška za uvođenje ili unapređenje korporativnog upravljanja, a koja uključuje, ali ne ograničava se na aktivnosti usmerene na jačanje upravljačkih struktura, strateško i operativno planiranje i upoznavanje sa principima poslovanja u međunarodnim lancima vrednosti.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

•          Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 60% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD;

•          Za srednja preduzeća: u visini do 40% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.500.000,00 RSD.

3.3. Konsultantska podrška za unapređenje i optimizaciju procesa upravljanja kadrovima kroz definisanje organizacionog profila privrednih društava i korporativne kulture i korišćenje automatizovanih alata za karijerno vođenje zaposlenih i selekciju prilikom zapošljavanja.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 60% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 1.000.000,00 RSD.

3.4. Konsultantska podrška za usklađivanje sa ESG principima poslovanja, zahtevima zelene industrije, regulativama i obavezama održivog poslovanja, kroz jednu ili više navedenih oblasti:

-           ESG izveštavanje (uvođenje ili unapređenje pravila, procedura i izveštavanja u vezi sa ESG faktorima);

-           Due diligence u lancu snabdevanja (uspostavljanje internog sistema dokumentovanja, upravljanja i izrade izveštaja u skladu sa Zakonom o dužnoj pažnji u lancu snabdevanja);

-           Priprema tehničke dokumentacije, studija i elaborata, uključujući aktivnosti usmerene na dekarbonizaciju i smanjenje industrijskih emisija, i upoznavanje sa zahtevima i obavezama koje proizilaze iz evropskog propisa CBAM.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

•          Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 60% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD;

•          Za srednja preduzeća: u visini do 40% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.500.000,00 RSD.

3.5. Konsultantska podrška za implementaciju sistema upravljanja i tehničke usklađenosti sa industrijskim i sektorskim standardima (kao što su IATF16949/IRIS/CE-3A/VDA 6.3/ISO 13485 i CEN norme) specifičnim za lance vrednosti  koji su podržani ovim Programom.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

•          Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 60% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD;

•          Za srednja preduzeća: u visini do 40% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.500.000,00 RSD.

3.6.      Konsultantska podrška za pripremu audita od strane MNK (identifikacija zahteva, usklađivanje sa standardima, simulacija audita).

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

•          Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 60% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD;

•          Za srednja preduzeća: u visini do 40% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.500.000,00 RSD.

3.7.      Konsultantska podrška za planiranje uvođenja softverskih rešenja, odnosno, mapiranje procesa koje prethodi uvođenju softverskih rešenja.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

•          Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 60% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD;

•          Za srednja preduzeća: u visini do 40% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.500.000,00 RSD. 

 

NAČIN PRIJAVLJIVANJA

Prijave se podnose elektronski, kreiranjem korisničkog naloga na linku https://prijave.ras.gov.rs/dobavljaci/ i verifikacijom internet adrese. 

 

UPUTSTVO ZA SPROVOĐENJE PROGRAMA

U vezi sa postupkom sprovođenja Programa podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija u 2025. godini, uslovima i odredbama koje se odnose na njegovu realizaciju, upućujemo vas da detaljno pogledate: Uputstvo za sprovođenje Programa podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija u 2025. godini.

 

DOKUMENTACIJA ZA PRIJAVLJIVANJE:

Obavezna dokumentacija:

1.         Obrazac 1 – Obrazac prijave na Program;

2.         Obrazac 2 – Izjava o ispunjenosti i prihvatanju uslova za učešće u Programu (izdata pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću);

3.         Obrazac 3/ Obrazac 3a – Izjava da Podnosilac prijave i njegovi zakonski zastupnici nisu osuđivani za privredne prestupe i krivična dela protiv privrede;

4.         Kopiju uverenja nadležnog organa poreske uprave da je Podnosilac prijave izmirio sve  dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa, ne starije od mesec dana od dana podnošenja Prijave;

5.         Kopiju važećeg sertifikata sistema kvaliteta ISO 9001 ili standarda koji u sebi sadrži standard sistema upravljanja kvalitetom ISO 9001 (izdatog od strane sertifikacionog tela akreditovanog kod ATS ili akreditacionog tela zemlje u kojoj je centrala izdavaoca sertifikata);

6.         Potpisano i uredno popunjeno Pismo preporuke MNK i/ili Dobavljača MNK, na propisanom obrascu od strane Agencije. U slučaju dostavljanja Pisma preporuke Dobavljača MNK, Podnosilac prijave dostavlja i dokaz o aktivnom komercijalnom odnosu između Dobavljača MNK i MNK (Izjava od strane MNK na propisanom formatu  ili važeći ugovor kojim se potvrđuje priroda komercijalnog odnosa).

Dodatna dokumentacija koja nije obavezan uslov za učešće u Programu

Podnosilac prijave uz Prijavu može podneti i sledeću dokumentaciju:

1.         dokaz o izdatim sertifikatima IATF16949, IRIS ili industrijski specifičnog standarda iz grupe standarda CEN, kojim Podnosilac prijave ostvaruje pravo na 20 bodova;

2.         Ugovor o poverljivosti informacija potpisan od strane zakonskog zastupnika Podnosioca prijave. 

Za detaljnije informacije možete se obratiti RAS na elektronsku adresu: dobavljaci@ras.gov.rs.

 

SASTAVNI DEO OVOG PROGRAMA SA UPUTSTVOM ZA SPROVOĐENjE, ČINE I SLEDEĆA DOKUMENTA I OBRASCI:

Uputstvo za sprovođenje Programa podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija u 2025. godini.

  1. Obrazac 1 – Obrazac prijave na Program;
  2. Obrazac 2 – Izjava o ispunjenosti i prihvatanju uslova za učešće u Programu (izdata pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću);
  3. Obrazac 3 / Obrazac 3a – Izjava da Podnosilac prijave i njegovi zakonski zastupnici nisu osuđivani za privredne prestupe i krivična dela protiv privrede;
  4. Obrazac 4 – Pismo preporuke MNK;
  5. Obrazac 5 – Pismo preporuke Dobavljača MNK;
  6. Obrazac 6 – Izjava od strane MNK kojom se potvrđuje priroda komercijalnog odnosa sa Dobavljačem MNK;
  7. Obrazac 7 – Procena poslovanja – Dijagnostika;
  8. Obrazac 8 – Plan unapređenja;
  9. Obrazac 9 – Zahtev za isplatu odobrenih bespovratnih sredstava;
  10. Prilog 1 – Metodologija za utvrđivanje kriterijuma i pondera za ocenjivanje dopuštenih prijava;
  11. Uputstvo za dijagnostiku;
  12. Uputstvo za verifikaciju