JAVNI POZIV - PROGRAM PODRŠKE PRIVREDNIM DRUŠTVIMA ZA ULAZAK U LANCE DOBAVLJAČA MULTINACIONALNIH KOMPANIJA

JAVNI POZIV

ZA UČEŠĆE U PROGRAMU PODRŠKE PRIVREDNIM DRUŠTVIMA ZA

ULAZAK U LANCE DOBAVLJAČA MULTINACIONALNIH KOMPANIJA U 2024. GODINI

 

RAZVOJNA AGENCIJA SRBIJE kroz sprovođenje višegodišnjeg Programa podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija ima za cilj podizanje kapaciteta privrednih društava u svrhu uključivanja u međunarodne lance vrednosti multinacionalnih kompanija.

 

TRAJANJE JAVNOG POZIVAROK ZA PODNOŠENJE PRIJAVA

Javni poziv je objavljen 12. decembra 2024. godine, a prijave za učešće u Programu se mogu najkasnije podneti do 10. februara 2025. godine.

 

RASPOLOŽIVA SREDSTVA

Za realizaciju ovog programa opredeljen je budžet u iznosu od 180.000.000,00 RSD.

Raspoloživa sredstva se odobravaju pojedinačno Korisnicima, za finansiranje opravdanih troškova vezanih za realizaciju aktivnosti u okviru odobrenih mera intervencije, uz dodelu državne pomoći u ukupnom iznosu koji ne može biti veći od 23.000.000,00 RSD.

 

USLOVI ZA UČEŠĆE

Pravo na učešće imaju privredni subjekti koji ispunjavaju sledeće uslove:

  • Opšti uslovi:
  1. da je u trenutku podnošenja prijave mikro, malo i srednje privredno društvo ili preduzetnik upisan u odgovarajući registar privrednih društava ili preduzetnika, kao i da je registrovan u APR najkasnije do 1. januara 2021. godine;
  2. da je učešće kapitala u javnoj svojini ispod propisanog praga značajnog učešća u smislu zakona kojim se uređuju privredna društva;
  3. da je u većinskom vlasništvu domaćeg pravnog ili fizičkog lica ili može biti i stranog pravnog lica ukoliko je stvarni vlasnik domaće fizičko lice, u smislu Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma;
  4. da je izmirio dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa;
  5. da nije u teškoćama u skladu sa pravilima za dodelu državne pomoći ;
  6. da nije povezan sa kupcem ili potencijalnim kupcem;
  7. da ne ispunjava uslove za sticanje statusa MNK ili nije povezan sa grupom koja ispunjava uslove za sticanje statusa MNK, u smislu zakona kojim se uređuju privredna društva.
  • Posebni uslovi:

Tehnički kapacitet:

  1. Podnosilac prijave mora da poseduje implementiran sistem kvaliteta ISO 9001 ili važeći sertifikat standarda koji uključuje zahteve sistema upravljanja kvalitetom ISO 9001.

Poslovni kapaciteti:

  1. da ima uspostavljenu saradnju sa MNK ili Dobavljačem MNK ili da je u postupku evaluacije za izbor kvalifikovanog dobavljača od strane MNK;
  2. da se u okviru pretežne delatnosti bavi proizvodnjom direktnih ili indirektnih materijala, komponenata, sistema i podsistema za proizvode koji pripadaju Podržanim lancima vrednosti ili da poseduje proizvodne kapacitete pomoću kojih može obavljati proizvodnju direktnih ili indirektnih materijala, komponenata, sistema i podsistema za proizvode koji pripadaju Podržanim lancima vrednosti.

Kadrovski kapacitet:

  1. da ima minimum 5 zaposlenih lica u radnom odnosu, na dan objavljivanja Javnog poziva, prema evidenciji CROSO.

Finansijski kapaciteti:

  1. da je u 2023. poslovnoj godini ostvario prihod od prodaje proizvoda i usluga u iznosu ne manjem od 35.000.000,00 dinara;

Ukoliko Podnosilac prijave ima saradnju sa MNK ili njenim dobavljačem koji ima proizvodne kapacitete i registrovan je u Republici Srbiji ili je u postupku uspostavljanja te saradnje, minimalni ostvareni Prihod od prodaje proizvoda i usluga ne sme biti manji od 20.000.000,00 dinara.

  1. da je u 2023. poslovnoj godini ostvario udeo prihoda od prodaje proizvoda i usluga u ukupnom prihodu od prodaje veći ili jednak 50%;
  2. da vrednost osnovnih sredstava na dan 31.12.2023. godine nije manja od 35.000.000,00 dinara;

Ukoliko Podnosilac prijave ima saradnju sa MNK ili njenim dobavljačem koji ima proizvodne kapacitete i registrovan je u Republici Srbiji ili je u postupku uspostavljanja te saradnje, vrednost osnovnih sredstava ne sme biti manja od 20.000.000,00 dinara.

  1. da protiv Podnosioca prijave nije pokrenut prethodni stečajni postupak, nije otvoren stečajni postupak, nije pokrenut postupak reorganizacije ili nije pokrenut postupak likvidacije.

 

NAMENA I VISINA BESPOVRATNIH SREDSTAVA

Podržane mere intervencije

Ovim Programom podržava se finansiranje opravdanih troškova nastalih u realizaciji aktivnosti u okviru sledećih mera intervencija:

1.  Mera intervencije: Podrška za ulaganje u materijalnu imovinu

Ovom merom intervencije odobravaju se bespovratna sredstva za sprovođenje sledećih aktivnosti:

1.1. Kupovina i instalacija proizvodne i procesne opreme visokih performansi (uključujući, ali ne ograničavajući se na industrijske robote, proizvodne trake, CNC mašine, mašine za pakovanje i slično), do tri godine starosti računajući do trenutka objavljivanja Javnog poziva.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

  • Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 10.000.000,00 RSD;
  • Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 10.000.000,00 RSD.

1.2. Kupovina opreme za ulaznu kontrolu sirovina, međufaznu kontrolu kvaliteta proizvodnje u toku i kvaliteta gotovih proizvoda koji se isporučuju MNK ili Dobavljaču MNK, do tri godine starosti računajući do trenutka objavljivanja Javnog poziva.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

  • Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 9.000.000,00 RSD;
  • Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 9.000.000,00 RSD.

1.3. Kupovina neophodnog specifičnog novog alata ili pribora u skladu sa zahtevom MNK.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

  • Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 4.000.000,00 RSD;
  • Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 4.000.000,00 RSD.

1.4. Kupovina i instalacija autonomnih robota sa sposobnošću učenja i kobota, do tri godine starosti računajući do trenutka objavljivanja Javnog poziva.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

  • Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 12.000.000,00 RSD;
  • Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 12.000.000,00 RSD.

2. Mera intervencije: Podrška za ulaganje u nematerijalnu imovinu

Ovom merom intervencije odobravaju se bespovratna sredstva za sprovođenje sledećih aktivnosti:

2.1. Sertifikacija sistema kvaliteta prema zahtevima industrijskih standarda specifičnih za Podržane lance vrednosti (kao što su IATF16949/IRIS/CE-3A/CEN, VDA 6.3 i drugi pojedinačni specifični standardi u grupi CEN standarda), kao i sertifikacija sistema menadžmenta sistema kvaliteta (ISO 14001, ISO 50001, ISO 18001, ISO 45001, ISO 27001 i sl.).

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 50% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 2.500.000,00 RSD.

2.2. Uvođenje softverskih rešenja u cilju optimizacije postojećih proizvodnih procesa, odnosno kupovina softvera i implementacija.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 70% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 7.000.000,00 RSD.

2.3. Troškovi izrade prototipa ili probne serije proizvoda koji se isporučuje MNK, a pod čime se podrazumevaju troškovi konstrukcije i dizajna proizvoda, testiranje i ispitivanje probnog modela, odnosno proizvoda.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini od 50% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 1.500.000 RSD.

2.4. Pokrivanje troškova terenskog uvida u poslovne performanse Podnosioca prijave od strane predstavnika MNK (dijagnostika).

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 80% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 1.500.000,00 RSD po jednoj sprovedenoj dijagnostici.

2.5. Pokrivanje troškova godišnjeg ulistavanja na referentne interaktivne platforme namenjene povezivanju dobavljača iz ciljanih sektora.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 80% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 300.000,00 RSD.

2.6. Naknada troškova plaćanja premije osiguranja, kod društava za osiguranje koja su u registru Akcionarskih društava za osiguranje i reosiguranje pri NBS, u skladu sa zahtevima MNK sa kojom je uspostavljena saradnja.

Za realizaciju navedene aktivnosti bespovratna sredstva se mogu odobriti radi naknade troškova plaćanja premije samo za sledeća osiguranja:

  • osiguranje od opšte odgovornosti za štetu;
  • osiguranje od odgovornosti iz delatnosti za štetu pričinjenu trećim licima;
  • osiguranja od odgovornosti za proizvode;
  • osiguranja od povlačenja robe. 

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 80% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 2.500.000,00 RSD.

3. Mera intervencije: Konsultantska podrška za unapređenje poslovnih performansi

Ovom merom intervencije odobravaju se bespovratna sredstva za sprovođenje sledećih aktivnosti:

3.1. Konsultantska podrška za optimizaciju proizvodnih i poslovnih procesa usmerenih na poboljšanje efikasnosti, produktivnosti i kvaliteta. To uključuje posebno optimizaciju postojećih procesa, optimizaciju proizvodnih linija, uspostavljanje serijske proizvodnje, primenu kontrole kvaliteta.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

  • Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD;
  • Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.500.000,00 RSD.

3.2. Konsultantska podrška za uvođenje ili unapređenje korporativnog upravljanja, a koja uključuje, ali ne ograničava se na aktivnosti usmerene na jačanje upravljačkih struktura, strateško i operativno planiranje, upoznavanje sa principima poslovanja u međunarodnim lancima vrednosti.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

• Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD;

• Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.500.000,00 RSD.

3.3. Konsultantska podrška za unapređenje i optimizaciju procesa upravljanja kadrovima kroz definisanje organizacionog profila privrednih društava i korporativne kulture i korišćenje automatizovanih alata za karijerno vođenje zaposlenih i selekciju prilikom zapošljavanja.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost se mogu dodeliti u visini do 70% od vrednosti opravdanih troškova za predmetnu aktivnost, do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 1.000.000,00 RSD.

3.4. Konsultantska podrška za uključivanje tj. uvođenje pravila, procedura i izveštavanja u vezi sa ESG faktorima, što može podrazumevati: zaštitu životne sredine, prava radnika, zdravlje i bezbednost na radu, poštovanje ljudskih prava, korporativno upravljanje (strukture i procese kojima se privredna društva usmeravaju i kontrolišu) i s tim u vezi ulogu, sastav i raznolikost upravljačkih tela, etičko ponašanje (npr. borba protiv korupcije i podmićivanja), upravljanje rizicima, transparentnost i objavljivanje (npr. objavljivanje nefinansijskih informacija).

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

  • Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD;
  • Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.500.000,00 RSD.

3.5. Konsultantska podrška za pripremu koja prethodi sprovođenju terenskog uvida u poslovne performanse od strane MNK ili uvođenja sistema kvaliteta prema zahtevima standarda koji su specifični za lance vrednosti u smislu ovog Programa (uključujući, ali ne ograničavajući se na sledeće standarde: IATF16949/IRIS/CE-3A/CEN/VDA 6.3, kao i drugi pojedinačni standardi specifični za Podržane lance vrednosti).

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

  • Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD;
  • Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.500.000,00 RSD.

3.6. Konsultantska podrška za usklađivanje sa zahtevima zelene industrije pod čim se podrazumeva priprema tehničke dokumentacije, studije, elaborata radi smanjenja zagađenja životne sredine, usklađivanja sa zahtevima zelene industrije, energetske efikasnosti u cilju sprovođenja dekarbonizacije i smanjenja industrijskih emisija.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

  • Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD;
  • Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.500.000,00 RSD.

3.7. Konsultantska podrška za planiranje uvođenja softverskih rešenja, odnosno, mapiranje procesa koje prethodi uvođenju softverskih rešenja.

Bespovratna sredstva za navedenu aktivnost mogu se odobriti u sledećem obimu:

  • Za mikro i mala preduzeća i preduzetnike: u visini do 70% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.000.000,00 RSD;
  • Za srednja preduzeća: u visini do 50% opravdanih troškova, do maksimalnog iznosa od 1.500.000,00 RSD.

 

NAČIN PRIJAVLJIVANJA

Prijave se podnose elektronskim putem, kreiranjem korisničkog naloga na linku: https://prijave.ras.gov.rs/dobavljaci/

 

UPUTSTVO ZA SPROVOĐENJE PROGRAMA

U vezi sa postupkom sprovođenja Programa podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija u 2024. godini, uslovima i odredbama koje se odnose na njegovu realizaciju, upućujemo vas da detaljno pogledate: Uputstvo za sprovođenje Programa podrške privrednim društvima za ulazak u lance dobavljača multinacionalnih kompanija u 202​4. godini.

 

DOKUMENTACIJA ZA PRIJAVLJIVANJE:

Obavezna dokumentacija:

  1. Obrazac 1 – Obrazac prijave na Program;
  2. Obrazac 2 – Izjava o ispunjenosti i prihvatanju uslova za učešće u Programu (izdata pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću);
  3. Obrazac 3/ Obrazac 3a – Izjava da Podnosilac prijave i njegovi zakonski zastupnici nisu osuđivani za privredne prestupe i krivična dela protiv privrede;
  4. Kopija uverenja nadležnog organa poreske uprave da je Podnosilac prijave izmirio sve dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa, ne starije od mesec dana od dana podnošenja Prijave;
  5. Kopija važećeg sertifikata sistema kvaliteta ISO 9001 ili standarda koji u sebi sadrži standard sistema upravljanja kvalitetom ISO 9001 (izdatog od strane sertifikacionog tela akreditovanog kod ATS ili akreditacionog tela zemlje u kojoj je centrala izdavaoca sertifikata);
  6. Potpisano i uredno popunjeno Pismo preporuke MNK i/ili Dobavljača MNK, na propisanom obrascu od strane Agencije. U slučaju dostavljanja Pisma preporuke Dobavljača MNK, Podnosilac prijave dostavlja i dokaz o aktivnom komercijalnom odnosu između Dobavljača MNK i MNK (Obrazac 9- Izjava od strane MNK na propisanom formatu ili važeći ugovor kojim se potvrđuje priroda komercijalnog odnosa).

Dodatna dokumentacija:

  1. dokaz o izdatim sertifikatima IATF16949, IRIS ili industrijski specifičnog standarda iz grupe standarda CEN, kojim Podnosilac prijave ostvaruje pravo na 20 bodova;
  2. Ugovor o poverljivosti informacija potpisan od strane zakonskog zastupnika Podnosioca prijave.

 

Za detaljnije informacije možete se obratiti RAS na elektronsku adresu: dobavljaci@ras.gov.rs.

 

SASTAVNI DEO OVOG PROGRAMA SA UPUTSTVOM ZA SPROVOĐENjE, ČINE I SLEDEĆA DOKUMENTA I OBRASCI:

  1. Obrazac 1 – Obrazac prijave na Program;
  2. Obrazac 2 – Izjava o ispunjenostii prihvatanju uslova za učešće u Programu (izdata pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću);
  3. Obrazac 3/Obrazac 3a – Izjava da Podnosilac prijave i njegovi zakonski zastupnici nisu osuđivani za privredne prestupe i krivična dela protiv privrede;
  4. Obrazac 4 – Procena poslovanje - Dijagnostika;
  5. Obrazac 5 – Plan unapređenja;
  6. Obrazac 6 – Zahtev za isplatu odobrenih bespovratnih sredstava;
  7. Obrazac 7 – Pismo preporuke MNK;
  8. Obrazac 8 – Pismo preporuke Dobavljača MNK;
  9. Obrazac 9 – Izjava od strane MNK kojom se potvrđuje priroda komercijalnog odnosa sa Dobavljačem MNK;
  10. Prilog 1 – Metodologija za utvrđivanje kriterijuma i pondera za ocenjivanje dopuštenih prijava;
  11. Uputstvo za sprovođenje postupka dijagnostike poslovnih performansi;
  12. Uputstvo za sprovođenje verifikacije Plana unapređenja.