ЈАВНИ ПОЗИВ - ПРОГРАМ ПОДРШКЕ ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗАЦИЈИ ПРЕХРАМБЕНЕ ИНДУСТРИЈЕ И ИНДУСТРИЈЕ АЛКОХОЛНИХ ПИЋА У 2025. ГОДИНИ

ЈАВНИ ПОЗИВ

ЗА УЧЕШЋЕ У ПРОГРАМУ ПОДРШКЕ ИНТЕРНАЦИОНАЛИЗАЦИЈИ ПРЕХРАМБЕНЕ ИНДУСТРИЈЕ И

ИНДУСТРИЈЕ АЛКОХОЛНИХ ПИЋА У 2025. ГОДИНИ

Развојна агенција Србије, спровођењем овог програма определила се да подржи домаћа привредна друштва и предузетнике у јачању извозног потенцијала, унапређењу конкурентности и модернизацији производних капацитета кроз иновације, квалитет и приступ међународним тржиштима.

 

ТРАЈАЊЕ ЈАВНОГ ПОЗИВА – РОК ЗА ПОДНОШЕЊЕ ПРИЈАВА:

Јавни позив је објављен 19. септембра 2025. године, а остаје отворен до утрошка расположивих средстава, а најкасније до 01. јуна 2026. године.

 

РАСПОЛОЖИВА СРЕДСТВА:

За реализацију овог програма опредељен је буџет у износу од 45.000.000,00 РСД.
Бесповратна средства биће уговорена појединачно, уз доделу државне помоћи у укупном износу који не може бити већи од 7.000.000,00 РСД по кориснику.

 

УСЛОВИ ЗА УЧЕШЋЕ:

Право на учешће имају привредна друштва или предузетници који испуњавају следеће услове:

I Општи услови (обавезни за све Подносиоце пријава):

  1. да је у тренутку подношења пријаве регистрован у АПР, као правно лице или предузетник, најкасније до 1. јануара 2023. године;
  2. да је разврстан као микро, мало правно лице или предузетник у складу са Законом о рачуноводству;
  3. да је измирио све доспеле обавезе по основу пореза и доприноса;
  4. да у структури власништва има мање од 25% јавног капитала;
  5. да у претходној пословној години није био у статусу блокаде дуже од 30 дана у континуитету;
  6. да над њим није покренут стечајни поступак или поступак ликвидације.

1.1. Пословни капацитети:

  1. да обавља производну делатност у области прехрамбене индустрије (осим примарне пољопривредне производње; основне обраде меса, живине, рибе; замрзавања и производње нарезаног и очишћеног воћа и поврћа) или индустрије пића (изузев производње слада, освежавајућих пића, минералне и остале флаширане воде);
  2. да се бави производњом хране и пића за људску употребу;
  3. да има развијен финални производ који пласира на иностраном тржишту под сопственом трговинском марком крајњим потрошачима.

1.2. Кадровски капацитети:

  1. да има минимум два (2) запослена у радном односу на одређено или неодређено време, на дан објављивања Јавног позива, у складу са подацима према евиденцији ЦРОСО.

1.3. Финансијски капацитети:

  1. да је у пословној 2024. години остварио приход од продаје производа и услуга у износу не мањем од 12.000.000,00 РСД (према позицији АОП 1005 - Приход од продаје производа и услуга);
  2. да је у последње три пословне године остварио приход од продаје производа и услуга на иностраном тржишту укупном износу од најмање 1.000.000,00 РСД (према позицији АОП 1007 - Приход од продаје производа и услуга на иностраном тржишту).

II  Посебни услови у зависности од делатности

Поред услова из тачке 1., Подносилац пријаве мора да испуњава и посебне услове у складу са делатношћу коју обавља, а који су наведени у наставку:

2.1. Прехрамбена индустрија

  1. да поседује важећи HACCP сертификат или сертификат стандарда који укључује систем безбедности хране HACCP, издат од акредитованог сертификационог тела.

2.2. Производња пића

2.2.1. Производња дестилата

  1. да је уписан у Регистар произвођача јаких алкохолних пића, у складу са Законом о јаким алкохолним пићима, најкасније до 1. јануара 2023. године;
  2. да има утврђен капацитет годишње производње дестилата у распону од 10.000 до 300.000 литара у пословној 2024. години.

2.2.2. Производња пива

  1. да је уписан у Регистар произвођача пива и пунилица пива, у складу са Законом о пиву, најкасније до 1. јануара 2023. године.

2.2.3. Производња вина

  1. да је уписан у Винарски регистар, у складу са Законом о вину, најкасније до 1. јануара 2023. године;
  2. да има утврђен капацитет годишње производње вина у распону од 20.000 до 1.000.000 литара у пословној 2024. години.

 

НАМЕНА И ВИСИНА БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА

Овим Програмом подржава се финансирање оправданих трошкова насталих у оквиру спровођења активности из следећих мера интервенције:

1. Стратегија позиционирања на циљаном тржишту

Kонсултантска подршка за процену извозних капацитета и анализу страних циљаних тржишта. Стратегија укључује, а није ограничена на анализу производних капацитета и постојећег асортимана, начин прилагођавања производа специфичностима тржишта, анализу конкуренције, идентификацију регулаторних захтева, избор одговарајућих канала дистрибуције, развој логистичких решења, формулацију стратегије ценовне политике, истраживање потрошачких навика и тржишних трендова.

Бесповратна средства могу се доделити до 60% од вредности оправданих трошкова, до максималног износа учешћа бесповратних средстава од 1.000.000,00 РСД.

2. Технолошка модернизација и иновације

  1. 1. Набавка специфичне опреме за унапређење технолошко-производних процеса или увођење нових производних технологија (опрема за прераду и производњу производа са вишим степеном додате вредности) – до 3 године старости рачунајући до момента подношења Пријаве,
  2. 2. Увођење дигиталних алата за праћење производње, оптимизацију ресурса, аутоматизацију процеса, унапређење оперативних функција, као и увођење система за real-time мониторинг производње и квалитета производа,
  3. 3. Консултантска подршка технолога за оптимизацију и унапређење производних процеса.

Бесповратна средства за могу се доделити до 40% од вредности оправданих трошкова по активности, до максималног износа учешћа бесповратних средстава од 5.000.000,00 РСД на нивоу целе мере интервенције, изузев активности из тачке 2.3. за коју проценат учешћа износи до 60%.

3. Развој, унапређење и диверсификација портфолија производа

  1. 1. Консултантска подршка за развој нових производа, усклађених са тржишним трендовима и потребама специфичних ниша,
  2. 2. Тестирање производа кроз лабораторијска испитивања, анализу квалитета и безбедности од стране акредитованих лабораторија.

Бесповратна средства могу се доделити до 60% од вредности оправданих трошкова по активности, до максималног износа учешћа бесповратних средстава од 2.000.000,00 РСД на нивоу целе мере интервенције.

4. Унапређење извозне конкурентности

4.1. Консултантска подршка за имплементацију међународно признатих стандарда за унапређење пословања, квалитета и одрживости производа и процеса, у циљу јачања конкурентности на међународним тржиштима,

4.2. Стицање атеста, хомологација, сертификација и ресертификација производа и производних процеса ради обезбеђивања усклађености са међународним стандардима и регулативама,

4.3. Консултантска подршка за увођење правила, процедура и извештавања у вези са ESG факторима.

Бесповратна средства могу се доделити до 60% од вредности оправданих трошкова по активности, до максималног износа учешћа бесповратних средстава од 1.500.000,00 РСД на нивоу целе мере интервенције, изузев активности под тачкама 4.3. где проценат учешћа износи 50%.

Напомена: у случају пријаве на активност из тачке 4.1., Подносилац пријаве је условљен на истовремену пријаву и на активност из тачке 4.2., односно сертификацију.

5. Подршка извозном маркетингу и промоцији производа

5.1. Консултантска подршка за креирање дугорочног или средњорочног маркетинг плана за циљана тржишта,

5.2. Консултантска подршка за развој идејних решења, дизајнирање брошура, етикета, амбалаже и других комуникационих материјала у циљу прилагођавања захтевима циљаног тржишта,

5.3. Консултантска подршка за израду и оптимизацију веб-презентације за потребе циљаног тржишта.

Бесповратна средства могу се доделити до 60% од вредности оправданих трошкова по активности, до максималног износа учешћа бесповратних средстава од 2.000.000,00 РСД на нивоу целе мере интервенције.

6. Излагање на међународним сајмовима и промотивним догађајима

6.1. Консултантска подршка за припрему наступа на међународним сајмовима (анализа тржишта и одабир сајмова, развој стратегије наступа, дизајн и организација штанда, припрема пратећих промотивних догађаја),

6.2. Организација промотивних активности на националним штандовима (организованим од стране Агенције и/или Привредне коморе Србије), као што су masterclass догађаји, који укључују закуп простора, ангажовање релевантних стручњака и организацију сусрета са кључним партнерима или дистрибутерима.

Бесповратна средства могу се доделити до 50% од вредности оправданих трошкова по активности, до максималног износа учешћа бесповратних средстава од 3.000.000,00 РСД на нивоу целе мере интервенције, изузев активности из тачке 6.1. за коју проценат учешћа износи до 60%.

7. Проналажење купца на циљаном тржишту

7.1. Консултантска подршка у циљу успостављања контаката са потенцијалним купцима или дистрибутерима, као и накнада за припрему корисника за B2B сусрете са њима,

7.2. Трошкови улиставања производа у трговинске ланце на циљаном тржишту,

7.3. Трошкови улиставања производа на иностране онлајн продавнице (нпр. Amazon.com) или специјализоване онлајн продавнице које су признате у међународној пословној заједници, у циљу повећања видљивости производа на глобалном тржишту.

Бесповратна средства могу се доделити до 50% од вредности оправданих трошкова по активности, до максималног износа учешћа бесповратних средстава од 1.000.000,00 РСД на нивоу целе мере интервенције, изузев активности из тачке 7.1. за коју проценат учешћа износи до 60%.

Бесповратна средства се додељују искључиво за оправдане трошкове настале реализацијом најмање две различите активности, односно Подносилац пријаве је обавезан да аплицира и реализује обе пријављене активности како би стекао право на доделу бесповратних средстава.

Уколико Подносилац пријаве аплицира за „Консултантску подршка за имплементацију међународно признатих стандарда за унапређење пословања, квалитета и одрживости производа и процеса“ (мера под редним бројем 4. – активност 4.1.), дужан је да се истовремено пријави и за активност сертификације истог стандарда (мера под редним бројем 4. – активност 4.2.). У том случају, поред наведених, Подносилац пријаве је обавезан да аплицира и за најмање једну додатну активност, односно да поднесе пријаву за укупно најмање три различите активности.

 

НАЧИН ПРИЈАВЉИВАЊА:

Пријаве се подносе електронским путем, креирањем корисничког налога на линку: https://prijave.ras.gov.rs/prehrambena

 

УПУТСТВО ЗА СПРОВОЂЕЊЕ ПРОГРАМА:

У вези са поступком спровођења Програма подршке интернационализацији прехрамбене индустрије и индустрије алкохолних пића, условима и одредбама које се односе на његову реализацију, упућујемо вас да детаљно погледате: Упутство за спровођење Програма подршке интернационализацији прехрамбене индустрије и индустрије алкохолних пића у 2025. години.

 

ДОКУМЕНТАЦИЈА ЗА ПРИЈАВЉИВАЊЕ:

Обавезна документација:

  1. Образац 1 – Образац пријаве на Програм;
  2. Образац 2 – Изјава о испуњености и прихватању услова за учешће у Програму (издата под пуном материјалном и кривичном одговорношћу);
  3. Образац 3/Образац 3а – Изјава да Подносилац пријаве и његови законски заступници нису осуђивани за привредне преступе и кривична дела против привреде;
  4. Уверење Пореске управе – Копија уверења надлежног органа којим се потврђује да је Подносилац пријаве измирио све доспеле пореске обавезе и доприносе, не старије од месец дана од дана подношења пријаве;
  5. У зависности од делатности:
    1. 1 Уколико Подносилац пријаве послује у оквиру прехрамбене индустрије – копија важећег HACCP сертификата или сертификата стандарда који обухвата HACCP систем, издата од стране сертификационог тела акредитованог код АТС или другог признатог акредитационог тела;
    2. 2 Уколико Подносилац пријаве послује у оквиру индустрије производње дестилата – копија Годишњег извештаја o производњи, промету и залихама јаких алкохолних пића за пословну 2024. годину;
    3. 3 Уколико Подносилац пријаве послује у оквиру индустрије производње вина - извод из Винарског регистра са подацима о произвођачу и капацитету производње вина, као и пријава производње и пријава залиха за пословну 2024. годину или други одговарајући доказ.
  6. Документација о производу – Фотокопија етикете и амбалаже било ког финалног производа са јасно назначеним називом или логотипом сопствене трговинске марке, као и доказ о пласману на иностраном тржишту (нпр. извод из фактуре, извозна документација, каталог, уговор или друга релевантна документација).

Уз документацију, у зависности од предложених мера интервенције, доставља се и финансијска и техничка документација која служи као основ за утврђивање оправданости трошкова:

Додатна документација:

  1. Уговор о поверљивости информација потписан електронским потписом законског заступника Подносиоца пријаве.

 

САСТАВНИ ДЕО ОВОГ ПРОГРАМА СА УПУТСТВОМ ЗА СПРОВОЂЕЊЕ, ЧИНЕ И СЛЕДЕЋА ДОКУМЕНТА И ОБРАСЦИ:

  1. Образац 1 – Образац пријаве на Програм;
  2. Образац 2 – Изјава о испуњености и прихватању услова за учешће у Програму (издата под пуном материјалном и кривичном одговорношћу);
  3. Образац 3/Образац 3а – Изјава да Подносилац пријаве и његови законски заступници нису осуђивани за привредне преступе и кривична дела против привреде;
  4. Нацрт уговора о додели бесповратних средстава;
  5. Нацрт уговора о поверљивости информација;
  6. Упутство за дијагностику извозних способности;
  7. Упутство за верификацију одобрених мера интервенција.

 

КОНТАКТ ЗА ВИШЕ ИНФОРМАЦИЈА:

За сва додатна појашњења у вези са Програмом можете се обратити Развојној агенцији Србије: