ЈАВНИ ПОЗИВ - ПОДРШКА УНАПРЕЂЕЊУ БЕЗБЕДНОСТИ И КВАЛИТЕТА ПРОИЗВОДА И УСЛУГА У 2024. ГОДИНИ

РАЗВОЈНА АГЕНЦИЈА СРБИЈЕ

ОБЈАВЉУЈЕ

ЈАВНИ ПОЗИВ ЗА УЧЕШЋЕ У ПРОГРАМУ ПОДРШКЕ

УНАПРЕЂЕЊУ БЕЗБЕДНОСТИ И КВАЛИТЕТА ПРОИЗВОДА И УСЛУГА У 2024. ГОДИНИ

 

Министарство привреде (у даљем тексту: Министарство) је, у сарадњи са Развојном агенцијом Србије (у даљем тексту: Агенција), развило Програм подршке унапређењу безбедности и квалитета производа и услуга (у даљем тексу: Програм).

Општи циљ Програма је унапређење конкурентности, безбедности и квалитета производа и услуга на тржишту, односно, олакшан приступ тржиштима и повећање конкурентности микро, малих и средњих предузећа и предузетника, а тиме и привреде у целини.

Програм ће допринети повећању нивоа коришћења стандарда у производњи и организацији пословања, сертификацији производа, система менаџмента и повећању коришћења других услуга у области инфраструктуре квалитета. 

 

НАМЕНА БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА

Прихватљиве пројектне активности:

Подносилац пријаве у својој пријави наводи пројектне активности које планира да реализује уколико му се одобре финансијска средства од стране Агенције.

Прихватљиве пројектне активности у оквиру овог програма су:

  1. Спровођење поступака оцењивања усаглашености (испитивања, еталонирања, контролисања, сертификације и др.) производа са захтевима српских и иностраних (превасходно европских) техничких прописа и/или остваривање услова за означавање прописаним знацима (CE, 3A, еко-знак, OEKO-TEX standard 100, еко дизајн, енергетска ефикасност и др.), укључујући и оцењивање усаглашености медицинских средстава и процену безбедности козметичких производа и израду досијеа о козметичком производу са извештајем о безбедности козметичких производа, спровођење поступка добровољног оцењивања усаглашености са српским стандардима, укључујући и могућност набавке српских стандарда - код ИСС, у штампаном или електронском облику;
  2. Уређење пословања у складу са захтевима међународних/европских стандарда система менаџмента (припрема/имплементација стандарда са првом сертификацијом или ресертификација, укључујући и трошкове редовних надзорних провера неког од система или интегрисаних система менаџмента - из области квалитета, заштите животне средине, безбедности хране и др.), укључујући и могућност  набавке и српских стандарда - код ИСС у штампаном или електронском облику;
  3. Спровођење поступка акредитације ТОУ код АТС, који обухвата почетну акредитацију ТОУ и обнављање акредитације. Ова активност такође укључује и могућност набавке и српских стандарда - код ИСС, у штампаном или електронском облику.

Пројектне активности које нису прихватљиве:

  1. Пројектне активности кoje су усмерене ка: дуванској индустрији, примарној пољопривредној производњи, организацији игара на cpeћy, финансијским услугама, услугама осигурања, производњи и продаји оружја и војне опреме, производњи и промету било кoг производа који се према домаћим прописима или међународним конвенцијама и споразумима сматрају забрањеним;
  2. Пројекти који су повезани са политичким партијама;
  3. Пројекти усмерени на донације у добротворне сврхе.

 

ИЗНОС БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА

Расположива средства одобравају се појединачно корисницима, рефундацијом као суфинансирање, у висини од 40% односно од 60% износа оправданих трошкова без пореза на додату вредност (у даљем тексту: ПДВ), за сваку пројектну активност.

Суфинансирање у висини од 60% предвиђено је за микро и мала привредна друштва и предузетнике, a од 40% за средња привредна друштва.

Изузетно од претходно наведеног, за све привредне субјекте, независно од њихове величине, предвиђено је следеће:

 - суфинансирање од 60% за трошкове почетне акредитације ТОУ (трошкови обраде пријаве и трошкови оцењивања), чиме се посебно желе подстаћи почетне акредитације према новоразвијеним шемама акредитације, као нпр. акредитација произвођача референтних материјала (SRPS EN ISO 17034), акредитација тела за валидацију и тела за верификацију (SRPS EN ISO/IEC 17029), биобанкарство (SRPS EN ISO 20387);

- суфинансирање од 40% за трошкове обнављања акредитације ТОУ.

Максималан укупан износ одобрених средстава за рефундацију је 1.000.000,00 динара, који један корисник може остварити за једну или више активности, осим за оцењивање усаглашености медицинских средстава класе III[1], где је максималан износ рефундације 1.500.000,00 динара. Такође, максималан износ рефундације за покривање трошкова акредитације износи 300.000,00 динара.

Минимални износ одобрених средстава за рефундацију је 100.000,00 динара, који један корисник може остварити за једну или више активности.

Збир оправданих трошкова за рефундацију, за све пројектне активности, мора бити у распону од наведеног минималног до максималног износа.

Укупан буџет Програма износи 90.000.000,00 динара.

Средства се додељују кориснику у складу са чланом 4. Уредбе о правилима и условима за доделу помоћи мале вредности (de minimis), као државна пoмoћ мале вредности. У складу са чланом 4. наведене уредбе, износ de minimis државне помоћи који се додељује кориснику не сме прећи 23.000.000,00 динара у било ком периоду у току три узастопне фискалне године, укључујући сва подстицајна средства додељена у том периоду.

Крајњи рок за завршетак свих уговорених активности и реализацију плаћања у оквиру одобреног пројекта је 12 месеци од дана потписивања уговора са Агенцијом, осим за оцењивање усаглашености медицинских средстава свих класа где је крајњи рок за завршетак уговорених активности 18 месеци од дана потписивања уговора са Агенцијом.

Програмом ћe се, осим активности започетих након објављивања јавног позива, суфинансирати и пројектне активности које су започете нaкон 1. јула 2024. године, а нису завршене пре објављивања Јавног позива.

 

ОПШТИ УСЛОВИ ЗА УЧЕШЋЕ У ПРОГРАМУ

Право на учешће и коришћење бесповратних средстава има подносилац пријаве који испуњава следеће услове кумулативно:

 

  1. да је у тренутку подношења пријаве регистрован у Агенцији за привредне регистре најмање две године (у Регистру привредних друштава или предузетника), односно да је регистрован у складу са законом најмање две године, или да је ТОУ научно истраживачка организација регистрована у складу са законом најмање две године;
  2. да је у складу са Законом о рачуноводству („Сл. гласник РС”, број 73/19 и 44/21 – др. закон) разврстан као микро, мало или средње правно лице или предузетник;
  3. да над њим није покренут стечајни поступак, поступак ликвидације или поступак приватизације;
  4. да је измирио обавезе по основу пореза и доприноса;
  5. да му у последње две године није изречена мера забране обављања делатности;
  6. да за исте предметнe активности (оправдане трошкове) за производе за које конкурише, у последње две године није користио подстицајна средства која потичу из буџета Републике Србије, буџета Аутономне покрајине Војводине и буџета јединица локалне самоуправе;
  7. да није у тешкоћама према дефиницији садржаној у Уредби о условима и критеријумима усклађености државне помоћи за санацију и реструктурирање учесника на тржишту у тешкоћама („Сл. гласник РС”, бр. 61/21 и 43/23); 
  8. да делатност подносиоца пријаве није из области: производње и трговине дуванских производа, примарне пољопривредне производње, производње оружја и војне опреме, игара на cpeћy, финансијских услуга, услуга осигурања, производње и промета било кoг производа који се према домаћим прописима или међународним конвенцијама и споразумима сматрају забрањеним.

 

ПОСЕБНИ УСЛОВИ ЗА УЧЕШЋЕ У ПРОГРАМУ

Подносилац пријаве мора да испуни посебне услове у погледу компетенција испоручиоца услуга. Испоручиоци услуга могу бити одговорна лица специјализована за обављање предметне услуге (привредно друштво, односно предузетник, ИСС и АТС). Када се ради о проценитељима безбедности козметичких производа и изради досијеа о козметичком производу испоручиоци услуга могу бити и физичка лица.

 

Испоручилац услуге, кога ангажује корисник, мора да задовољава следеће услове који се односе на све прихватљиве пројектне активности из тачке 1. и 2. овог јавног позива, односно да поседује следећу документацију:

  1. акт о акредитацији испоручиоца услуге, када се ради о услугама спровођења       оцењивања усаглашености и када је то примењиво;
  2. референтну листу са минимум три препоруке (односи се на консултанстке услуге везане за имплементацију система менаџмента);
  3. доказ да испоручилац услуге има најмање три запослена или на други начин       ангажована лица;
  4. доказ о квалификацијама и компетенцијама ангажованих лица (односи се на консултанстке услуге везане за имплементацију система менаџмента);
  5. корисник не сме бити повезано лице са испоручиоцем услуга (ако је привредно друштво или предузетник, односно физичко лице - проценитељ безбедности козметичког производа);
  6. за проценитеља безбедности козметичког производа потребно је да поседује јавну исправу у области високог образовања, из области фармације, медицине, токсикологије или сличних еквивалентних дисциплина или образовања.

 

Испоручилац услуге кога ангажује корисник (ТОУ) за прихватљиве пројектне активности из тачке 3. овог јавног позива (везано за поступак акредитације) је АТС, са којим је ТОУ закључило уговор.

 

ДОКУМЕНТАЦИЈА КОЈА СЕ ДОСТАВЉА

Сваки подносилац пријаве је у обавези да на Порталу Агенције унесе све тражене податке, као и да достави следећу документацију:

1. Образац 1 - Пријава за учешће у Програму - Пријава је креирана у оквиру Портала Агенције и мора бити електронски потписана;         

2. Образац 2 - Изјава о испуњености услова Програма, о додељеној државној помоћи de minimis и прихватању услова за учешће у Програму - Изјава  се издаје под пуном материјалном и кривичном одговорношћу и мора бити електронски потписана;

3. Копију уверења надлежног органа Пореске управе да је подносилац пријаве измирио све доспеле обавезе по основу пореза и доприноса, које не сме бити старије од 30 дана од дана подношења пријаве;

4. Понуда/предрачун/рачун изабраног/их испоручиоца за различите пројектне  активности. Понуда/предрачун/рачун треба да садржи јасно дефинисани предмет и обим активности, рок реализације и цену изражену у динарима и са приказаним ПДВ. У случају да је цена на понуди изражена у страној валути, прерачунава се према средњем курсу Народне банке Србије, на дан издавања понуде/плаћања рачуна;

5.  Документација којом се доказују компетенције испоручиоца услуге (односи се на спровођење поступака оцењивања усаглашености и уређење пословања у складу са захтевима међународних/европских признатих стандарда система менаџмента)  и то:

1) акт о акредитацији испоручиоца (када се ради о сертификацији или другим активностима оцењивања усаглашености), уколико је примењиво. Акт о акредитацији сертификационих тела за системе менаџмента треба да обухвати најмање два стандарда;

2) референтна листа са минимум три препоруке (не старије од три године) на меморандуму клијента са детаљним описом врсте услуге и периодом извршења којом доказују компетенције за пружање предметне услуге (односи се на консултанстке услуге везане за имплементацију система менаџмента);

3) испоручилац услуге мора да има најмање три запослена или на други начин ангажована лица (доказ – нпр. извод из регистра ЦРОСО на дан 31. децембар 2023. године, оверена копија уговора о ангажовању лица и др), уколико је примењиво;

4) Листа ангажованих лица који ћe имплементирати пројектне активности и за сваког појединачно доказати следеће (односи се на консултанстке услуге везане за имплементацију система менаџмента):

  • квалификације и компетенције;
  • радно искуство минимум три године у предметној области за коју се ангажује (доказ: потврда послодавца на меморандуму са описом посла или уговор о ангажовању на пружању услуга кориснику, којом доказују компетенције за пружање предметне услуге или други доказ којим се доказује испуњеност услова).

5) За проценитеља безбедности кометичких производа потребно је да поседује јавну исправу у области високог образовања, из области фармације, медицине, токсикологије или сличних еквивалентних дисциплина или образовања.

Комисија  задржава право да пре доношења Одлуке о додели бесповратних средстава од Подносиоца пријаве, затражи да достави додатну документацију, појашњења или састанак путем интернета, уз назначавање рока у којем је потребно доставити тражену документацију, а како би са сигурношћу утврдила да исти испуњава све услове Програма.

 

НАЧИН ПРИЈАВЉИВАЊА И РОК ЗА ПОДНОШЕЊЕ ПРИЈАВЕ

Пријаве се подносе електронски, креирањем корисничког налога на линку https://prijave.ras.gov.rs/standardi  и верификацијом интернет адресе.

Креирањем корисничког налога отвара се страница за унос података, као и за унос пратеће документације, а све у оквиру Обрасца 1 - Пријава за учешће у Програму. Корисник налога након уноса података и комплетирања документације, потврђује да је пријава комплетна, чиме се пријава електронски запримљује.

Сваки подносилац пријаве добија обавештење о пријему пријаве и идентификациони број пријаве. Сваки подносилац пријаве може поднети једну пријаву.

Линк за пријаву је доступан до краја Јавног позива, након чега више није могуће поднети пријаву. 

Јавни позив је отворен до утрошка средстава.

Министарство и Агенција задржавају право да се привремено обустави подношење пријава, уколико постоји процена да би са бројем пристиглих пријава, које су још увек у процесу обраде, буџет опредељен за овај пројекат био премашен. Након што се утврди да средства нису у потпуности утрошена, биће омогућено поновно подношење пријава.

Министарство и Агенција ће на свом сајту објавити обавештење о привременој обустави подношења пријава. У случају привремене обуставе Јавног позива, линк за пријаву ће бити привремено неактиван за подносиоце пријава.

Јавни позив, Програм и сви пратећи обрасци доступни су на интернет страници Агенције: www.ras.gov.rs, интернет страници Министарства привреде: www.privreda.gov.rs и порталу Сектора за квалитет и безбедност производа Министарства привреде: https://tehnis.privreda.gov.rs.

За додатне информације можете се обратити Агенцији електронски на адресу: standardi@ras.gov.rs; као и Министарству на адресу: dragana.puzic@privreda.gov.rs.

 

Документација која се објављује уз Јавни позив:

  1. Образац 1 - Пријава за учешће у Програму – попуњава се на Порталу Агенције;
  2. Образац 2 - Изјава о испуњености услова Програма, о додељеној државној помоћи de minimis и прихватању услова за учешће у Програму;
  3. Извештај о реализацији пројектних активностипопуњава се на Порталу Агенције;
  4. Образац 3 - Захтев за исплату (рефундацију) одобрених средстава.
  5. Текст Јавног позива
  6. Програм подршке унапређењу безбедности и квалитета производа и услуга 
  7. Уредба - Програм подршке унапређењу безбедности и квалитета производа и услуга

 


[1] У складу са чланом 24. став 1. тачка 4. Закона о медицинским средствима („Службени гласник РС“, број 105/17) класа III медицинских средстава је дефинисана као она која има висок степен ризика за корисника.