ЈАВНИ ПОЗИВ - ПРОГРАМ ПОДРШКЕ ПРИВРЕДНИМ ДРУШТВИМА ЗА ПРОМОЦИЈУ ИЗВОЗА У 2024. ГОДИНИ

ЈАВНИ ПОЗИВ

ЗА УЧЕШЋЕ У ПРОГРАМУ ПОДРШКЕ

ПРИВРЕДНИМ ДРУШТВИМА ЗА ПРОМОЦИЈУ ИЗВОЗА У 2024. ГОДИНИ

 

РАЗВОЈНА АГЕНЦИЈА СРБИЈЕ се спровођењем овог програма, определила да подржи домаћа привредна друштва у унапређењу извозних потенцијала, повећању конкурентности и модернизацији производних капацитета. Циљ програма је повећање прихода од извоза у одабраним производним делатностима, допринос уравнотежењу платног биланса, унапређење угледа Републике Србије у међународној пословној заједници и остваривање већег пласмана домаћих производа на страним тржиштима.

 

ТРАЈАЊЕ ЈАВНОГ ПОЗИВА – РОК ЗА ПОДНОШЕЊЕ ПРИЈАВА

Јавни позив је објављен 28. новембра 2024. године, а пријаве за учешће у Програму се могу најкасније поднети до 27. јануара 2025. године.

 

РАСПОЛОЖИВА СРЕДСТВА

За реализацију овог програма опредељен је буџет у износу од 150.000.000,00 РСД.

Бесповратна средства се могу доделити за финансирање оправданих трошкова везаних за реализацију активности у оквиру најмање две различите мере интервенције.

Расположива средства биће уговорена појединачно, уз доделу државне помоћи у укупном износу који не може бити већи од 10.000.000,00 РСД.

 

УСЛОВИ ЗА УЧЕШЋЕ

Право на учешће имају привредна друштва која испуњавају следеће услове:

  • Општи услови:
  1. да је у тренутку подношења пријаве уписан у одговарајући регистар привредних друштава, као и да је регистрован у АПР најкасније до 1. јануара 2021. године;
  2. да је учешће капитала у јавној својини испод прописаног прага значајног учешћа у смислу закона којим се уређују привредна друштва;
  3. да је измирио доспеле обавезе по основу пореза и доприноса;
  4. да није у тешкоћама у складу са правилима за доделу државне помоћи;
  5. да није повезан са купцем или потенцијалним купцем смислу закона којим се уређују привредна друштва, изузев уколико су повезана правна лица, односно купци или потенцијални купци основани ради обављања послова дистрибуције на циљаном тржишту.
  • Посебни услови:

Технички капацитет:

  1. Подносилац пријаве мора имати важећи сертификат система управљања квалитетом ИСО 9001 или важећи сертификат стандарда који укључује захтеве система управљања квалитетом ИСО 9001.

У случају да се Подносилац пријаве бави производњом прехрамбених производа или пића, мора имати важећи сертификат система безбедности хране HACCP или сертификат стандарда који укључује систем за безбедност хране HACCP.

Пословни капацитети:

  1. да се бави производњом или прерадом у оквиру следећих производних делатности: производња прехрамбених производа (осим примарне пољопривредне производње, конзервисања свежег воћа, језграстог воћа или поврћа, меса, живине и рибљих производа замрзавањем, као и производња нарезаног и очишћеног воћа и кланице), производња пића (изузев минералне и остале флаширане воде), производња металних производа осим машина и уређаја (осим производње оружја и муниције), производња електричне опреме, производња рачунара, електронских и оптичких производа, производња непоменутих машина и непоменуте опреме, производња моторних возила, приколица и полуприколица, производња осталих саобраћајних средстава, производња производа од гуме и пластике, производња пестицида и хемикалија за пољопривреду, производња боја, лакова, графичких боја и китова, производња детерџената, сапуна и других средстава за чишћење, полирање, парфема и тоалетних препарата, производња намештаја, производња одевних предмета, као и производња коже и предмета од коже.
  2. да се бави производњом или прерадом и то:

- производњом финалних производа који су намењени крајњим потрошачима;

- или производњом компоненти производа који се у неизмењеном облику интегришу у готове производе који су намењени крајњим потрошачима.

Кадровски капацитет:

1. да има минимум 10 запослених лица у радном односу, на дан објављивања Јавног позива, према евиденцији ЦРОСО.

Финансијски капацитети:

  1. да је у 2023. пословној години остварио приход од продаје производа и услуга у износу не мањем од 35.000.000,00 динара (посматра се позиција Биланса успеха АОП 1005 - Приход од продаје производа и услуга);
  2. да је у 2023. пословној години остварен удео прихода од продаје производа и услуга у укупном приходу од продаје већи или једнак 50% (овај удео се израчунава применом следеће формуле: АОП 1005 - Приход од продаје производа и услуга / (АОП 1002 - Приход од продаје робе + АОП 1005 - Приход од продаје производа и услуга));
  3. да је у 2023. пословној години остварио приход од извоза производа и услуга у износу не мањем од 12.000.000,00 динара (посматра се позиција Биланса успеха АОП 1007 Приход од продаје производа и услуга на иностраном тржишту);
  4. да вредност основних средстава на дан 31.12.2023. године није мања од 35.000.000,00 динара (овај удео се обрачунава као разлика позиција АОП 0009 (Некретнине, постројења и опрема) и АОП 0012 (Инвестициона некретнина) у билансу стања);
  5. да против Подносиоца пријаве није покренут претходни стечајни поступак, стечајни поступак, поступак реорганизације или поступак ликвидације.

 

НАМЕНА И ВИСИНА БЕСПОВРАТНИХ СРЕДСТАВА

Подржане мере интервенције

Овим Програмом подржава се финансирање оправданих трошкова насталих у реализацији активности у оквиру следећих мера интервенција:

  1. Консултантска подршка за потребе креирања развојне стратегије позиционирања на тржишту

Бесповратна средства могу се доделити до 60% од вредности оправданих трошкова, до максималног износа учешћа бесповратних средстава од 1.000.000,00 РСД.

  1. Консултнатска подршка за активности извозног маркетинга

2.1. Израда маркетинг плана: која подразумева ангажовање екстерног пружаоца услуга (консултанта) у циљу креирања дугорочног или средњорочног маркетинг плана за циљано тржиште;

2.2. Развој и примена стратегије за дигитални маркетинг: која подразумева ангажовање екстерног пружаоца услуга (консултанта) за развој и примену стратегије дигиталног маркетинга, укључујући СЕО (оптимизација за претраживаче), PPC (плаћени огласи) и стратегије на друштвеним мрежама, како би се побољшала видљивост и привукли нови купци на циљаним тржиштима.

2.3. Израда идејног решења/ нацрта дизајна и редизајна једног или више производа, паковања и амбалаже ради прилагођавања захтевима циљаног тржишта: која подразумева ангажовање екстерног пружаоца услуга (консултанта) у циљу разраде идеје и концептуализације, дизајна и развоја брошура и комуникационих материјала (дизајнирање брошура, етикета и других комуникационих материјала који ће помоћи у представљању производа) постојећих или нових производа, паковања или амбалаже;

2.4. Прилагођавање web странице продаји на циљаном тржишту, од стране екстерног пружаоца услуга (консултанта) или куповина нове платформе намењене електронској трговини, а која је прилагођена потребама Корисника

Бесповратна средства могу се доделити до 60% од вредности оправданих трошкова по активности, у износу до 1.000.000,00 РСД, а до максималног износа учешћа бесповратних средстава од 2.000.000,00 РСД на нивоу целе мере интервенције.

  1. Улазак на циљно тржиште и унапређење позиције на истом

3.1 Стицање атеста, хомологација, сертификација/ресертификација/аудит производа и производних процеса потребних за пласман производа на циљано тржиште;

3.2 Улиставања једног или више производа у трговинске ланце на циљано тржиште;

3.3 Улиставања једног или више производа на глобалне online продавнице (примера ради Amazon.com) или специјализоване online продавнице за циљано тржиште које су признате у међународној пословној заједници;

3.4 Имплементација међународно признатих стандарда за унапређење пословања и одрживост (пријава на ову активност подразумева и пријаву за стицање сертификата из тачке 3.1.)

Бесповратна средства могу се доделити до 50% од вредности оправданих трошкова по активности, у износу до 1.000.000,00 РСД, а до максималног износа учешћа бесповратних средстава од 2.000.000,00 РСД на нивоу целе мере интервенције.

  1. Консултантска подршка за унапређење извозних способности (спровођења једне или више обука у циљу стицање знања у вези са продајом на иностраном тржишту)

Бесповратна средства могу се доделити до 50% од вредности оправданих трошкова, до максималног износа учешћа бесповратних средстава од 1.000.000,00 РСД.

  1. Самостално излагање на једном или више међународних сајмова

Бесповратна средства могу се доделити до 50% од вредности оправданих трошкова, до максималног износа учешћа бесповратних средстава од 3.000.000,00 РСД.

  1. Унапређење производне способности

6.1. Анализа оправданости набавке опреме;

6.2. Набавка опреме, до три године старости рачунајући до тренутка објављивања Јавног позива.

За ову меру интервенције одобравају се бесповратна средства за кумулативно спровођење обе активности.

Бесповратна средства могу се доделити до 40% од вредности оправданих трошкова по активности, до максималног износа учешћа бесповратних средстава од 5.000.000,00 РСД на нивоу целе мере интервенције.

 

НАЧИН ПРИЈАВЉИВАЊА

Пријаве се подносе електронским путем, креирањем корисничког налога на линку:

https://prijave.ras.gov.rs/izvoz.

 

УПУТСТВО ЗА СПРОВОЂЕЊЕ ПРОГРАМА

У вези са поступком спровођења Програма подршке привредним друштвима за промоцију извоза у 2024. години, условима и одредбама које се односе на његову реализацију, упућујемо вас да детаљно погледате: Упутство за спровођење Програма подршке привредним друштвима за промоцију извоза у 2024. години.

 

ДОКУМЕНТАЦИЈА ЗА ПРИЈАВЉИВАЊЕ:

Обавезна документација:

  1. Образац 1 – Образац пријаве на Програм;
  2. Образац 2 – Изјава о испуњености и прихватању услова за учешће у Програму (издата под пуном материјалном и кривичном одговорношћу);
  3. Образац 3/Образац 3а – Изјава да Подносилац пријаве и његови законски заступници нису осуђивани за привредне преступе и кривична дела против привреде ;
  4. Копија уверења надлежног органа пореске управе да је Подносилац пријаве измирио све доспеле обавезе по основу пореза и доприноса, не старије од месец дана од дана подношења Пријаве;
  5. Копија важећег сертификата система управљања квалитетом ИСО 9001 или  стандарда који у себи садржи стандард система управљања квалитетом ИСО 9001.

У случају да се Подносилац пријаве бави производњом прехрамбених производа и производњом пића, доставља копију важећег сертификата  система  безбедности хране HACCP или сертификат стандарда који у себи садржи систем безбедности хране HACCP (ови сертификати морају бити издати од стране сертификационог тела акредитованог код АТС или акредитационог тела земље у којој је централа издаваоца сертификата).

Додатна документација:

  1. Уговор о поверљивости информација потписан електронским потписом законског заступника Подносиоца пријаве.

 

САСТАВНИ ДЕО ОВОГ ПРОГРАМА СА УПУТСТВОМ  ЗА СПРОВОЂЕЊЕ, ЧИНЕ И СЛЕДЕЋА ДОКУМЕНТА И ОБРАСЦИ:

  1. Образац 1 – Образац пријаве на Програм;
  2. Образац 2 – Изјава о испуњености и прихватању услова за учешће у Програму (издата под пуном материјалном и кривичном одговорношћу);
  3. Образац 3/Образац 3а – Изјава да Подносилац пријаве и његови законски заступници нису осуђивани за привредне преступе и кривична дела против привреде ;
  4. Образац 4 – Процена пословање - Дијагностика;
  5. Образац 5 – План унапређења;
  6. Образац 6 – Захтев за исплату одобрених бесповратних средстава; 
  7. Прилог 1- Методологија за оцењивање и рангирање;
  8. Нацрт Уговора о додели бесповратних средстава;
  9. Нацрт Уговора о поверљивости информација;
  10. Упутство за дијагностику извозних способности;
  11. Упутство за верификацију одобрених мера интервенција.